Reklama

10-sekundowe wideo sprzedane za 6,6 mln dolarów

W październiku 2020 roku kolekcjoner sztuki z Miami, Pablo Rodriguez-Fraile, wydał prawie 67 tys. dolarów na 10-sekundowe dzieło wideo, które mógłby obejrzeć za darmo w internecie. W zeszłym tygodniu sprzedał je za 6,6 miliona dolarów.

Aktualizacja: 01.03.2021 14:30 Publikacja: 01.03.2021 11:01

"Everydays: the first 5000 days"

"Everydays: the first 5000 days"

Foto: Christie’s

ula

Wideo "Crossroads" autorstwa cyfrowego artysty Beeple, którego prawdziwe nazwisko brzmi Mike Winkelmann, zostało uwierzytelnione przez blockchain, który służy jako podpis cyfrowy potwierdzający, kto jest jego właścicielem i że jest to oryginalne dzieło - informuje Reuters.

Jest to nowy rodzaj aktywów cyfrowych - znany jako niewymienny token (NFT) - który zyskał na popularności podczas pandemii, gdy fani i inwestorzy zaczęli wydawać ogromne sumy pieniędzy na przedmioty, które istnieją tylko w internecie, bez fizycznego odpowiednika.

"Crossroads" zostało zainspirowane wyborami prezydenckimi w USA z 2020 roku. Beeple zaprojektował je tak, aby zawierało jedną z dwóch animacji, w zależności od wyniku wyborów – jedną triumfującego Trumpa, drugą przygnębionego po porażce.

Cyfrowe dzieła sztuki są coraz popularniejsze, dlatego też dom aukcyjny Christie's jako pierwszy rozpoczął pierwszą w historii sprzedaż grafiki cyfrowej - kolaż 5000 zdjęć, również autorstwa Beeple - który istnieje wyłącznie jako NFT.

Reklama
Reklama

Aukcja ma potrwać do 11 marca, ale już teraz kolekcjonerzy doszli z licytacją do 3 mln dolarów - informuje Reuters. Za pracę będzie można zapłacić kryptowalutą Ethereum.

Licytowana grafika ma tytuł "Everydays: the first 5000 days" i jest zbiorem pierwszych pięciu tysięcy grafik, które artysta tworzył codziennie, począwszy 1 maja 2007 roku przez kolejne 13,5 roku. Grafiki zostały ułożone chronologicznie w estetycznie prezentujący się kolaż.

Autor dzieła to znany grafik Mike Winkelmann, tworzący pod pseudonimem Beeple. Jego profil na Instagramie @beeple_crap ma aktualnie 1,8 mln obserwujących. Tworzy sugestywne i wyraziste grafiki, także na aktualne tematy społeczne i polityczne. Tworzy filmy i grafiki dla celebrytów, takich jak Ariana Grande, Justin Bieber i Katy Perry, a także ekspozycje dla dużych marek jak Louis Vuitton, Nike czy Apple.

Według analityków rynku sztuka oparta na NFT wkrótce stanie się tym czym kiedyś była sztuka uliczna - nowym przełomem na rynku sztuki.

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama