fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

10-sekundowe wideo sprzedane za 6,6 mln dolarów

"Everydays: the first 5000 days"
Christie’s
W październiku 2020 roku kolekcjoner sztuki z Miami, Pablo Rodriguez-Fraile, wydał prawie 67 tys. dolarów na 10-sekundowe dzieło wideo, które mógłby obejrzeć za darmo w internecie. W zeszłym tygodniu sprzedał je za 6,6 miliona dolarów.

Wideo "Crossroads" autorstwa cyfrowego artysty Beeple, którego prawdziwe nazwisko brzmi Mike Winkelmann, zostało uwierzytelnione przez blockchain, który służy jako podpis cyfrowy potwierdzający, kto jest jego właścicielem i że jest to oryginalne dzieło - informuje Reuters.

Jest to nowy rodzaj aktywów cyfrowych - znany jako niewymienny token (NFT) - który zyskał na popularności podczas pandemii, gdy fani i inwestorzy zaczęli wydawać ogromne sumy pieniędzy na przedmioty, które istnieją tylko w internecie, bez fizycznego odpowiednika.

"Crossroads" zostało zainspirowane wyborami prezydenckimi w USA z 2020 roku. Beeple zaprojektował je tak, aby zawierało jedną z dwóch animacji, w zależności od wyniku wyborów – jedną triumfującego Trumpa, drugą przygnębionego po porażce.

Cyfrowe dzieła sztuki są coraz popularniejsze, dlatego też dom aukcyjny Christie's jako pierwszy rozpoczął pierwszą w historii sprzedaż grafiki cyfrowej - kolaż 5000 zdjęć, również autorstwa Beeple - który istnieje wyłącznie jako NFT.

Aukcja ma potrwać do 11 marca, ale już teraz kolekcjonerzy doszli z licytacją do 3 mln dolarów - informuje Reuters. Za pracę będzie można zapłacić kryptowalutą Ethereum.

Licytowana grafika ma tytuł "Everydays: the first 5000 days" i jest zbiorem pierwszych pięciu tysięcy grafik, które artysta tworzył codziennie, począwszy 1 maja 2007 roku przez kolejne 13,5 roku. Grafiki zostały ułożone chronologicznie w estetycznie prezentujący się kolaż.

Autor dzieła to znany grafik Mike Winkelmann, tworzący pod pseudonimem Beeple. Jego profil na Instagramie @beeple_crap ma aktualnie 1,8 mln obserwujących. Tworzy sugestywne i wyraziste grafiki, także na aktualne tematy społeczne i polityczne. Tworzy filmy i grafiki dla celebrytów, takich jak Ariana Grande, Justin Bieber i Katy Perry, a także ekspozycje dla dużych marek jak Louis Vuitton, Nike czy Apple.

Według analityków rynku sztuka oparta na NFT wkrótce stanie się tym czym kiedyś była sztuka uliczna - nowym przełomem na rynku sztuki.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA