fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Mistrzowie biznesu w zmiennym otoczeniu

Podczas Targów Meble Polska 2020 w Poznaniu swoją ofertę przedstawią hurtowi dystrybutorzy z 70 państw grupa
MTP
Wzrost przychodów, wzrost wartości wyprodukowanych mebli, awans na pierwsze miejsce w rankingu europejskich eksporterów – to najważniejsze osiągnięcia polskich producentów mebli w 2019 r. Od wtorku prezentują oni swoją ofertę krajowym i międzynarodowym odbiorcom. W Poznaniu rozpoczynają się Targi Meble Polska 2020.

- Materiał powstał we współpracy z Grupą MTP

Poznań na kilka dni stanie się stolicą światowego meblarstwa. To nie przypadek – na Targi Meble Polska co roku przyjeżdża ponad 20 tys. zwiedzających z branży.

Produkty zaprezentuje 500 firm i marek

W tym roku organizator wydarzenia Grupa MTP zapowiada obecność hurtowych dystrybutorów z 70 państw.

– Swoje produkty zaprezentuje ponad 500 firm i marek podczas imprezy głównej, czyli Meble Polska, a także równocześnie odbywających się targów Home Decor, Arena Design oraz Special Days – mówi Józef Szyszka, dyrektor Targów Meble Polska.

Według raportu „Polskie Meble Outlook 2020" przychody branży meblarskiej w Polsce wyniosły w 2019 roku 50,1 mld zł. Już w 2018 roku Polska dogoniła Niemcy i stała się pierwszym eksporterem mebli w Europie, a drugim na świecie.

Niemcy, największy odbiorca polskich mebli, kupują u nas produkty meblarskie za 3,9 mld euro, co odpowiada prawie 20 proc. wartości polskiego eksportu za Odrę. Pozostałymi ważnymi odbiorcami produktów polskiej branży meblowej są Czechy, Wielka Brytania, Francja i Holandia.

Rośnie również znaczenie Polski w rankingu światowych producentów. Wartość produkcji na poziomie 14 mld dol. daje nam szóste miejsce. Do będących na piątym miejscu Indii tracimy jednak tylko 2 mld dol.

Polska wizytówka

Meble krajowych producentów od lat stanowią wizytówkę udanej polskiej transformacji gospodarczej. Branża meblarska odgrywa kluczowe znaczenie dla rozwoju polskiego eksportu, pobudza innowacyjność, kreuje trendy we wzornictwie, tworzy miejsca pracy.

– Od lat wspieramy procesy zachodzące w branży. Szukamy najbardziej efektywnych metod promocji. Nadal jednym z najskuteczniejszych narzędzi w pozyskiwaniu nowych kontaktów handlowych i rynków, w budowaniu marki są targi. Targi Meble Polska, organizowane na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, to zdecydowanie największa i najbardziej kompleksowa prezentacja oferty polskiego przemysłu meblowego – podkreśla Tomasz Kobierski, wiceprezes zarządu Grupy MTP.

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Przemysłu Meblowego, skupiająca polskich przedsiębiorców z branży meblowej, prowadzi działania na rzecz budowania globalnej marki polskich mebli, która ma być kojarzona z bardzo dobrym wzornictwem i jakością produktu finalnego. W najbliższych latach znaczenia nabiorą również usługi komplementarne. Digitalizacja, automatyzacja i robotyzacja będą odpowiedzią na rosnące i często zmieniające się oczekiwania konsumentów oraz trendy demograficzne.

Jak wynika z raportu „Polskie Meble Outlook 2020", udział usług związanych z meblami w obrotach producentów sięgnął w ostatnim roku 12 proc. i z roku na rok rośnie. To może być właściwy kierunek rozwoju firm, które w Polsce są skoncentrowane przede wszystkim w Wielkopolsce. Łącznie jest ich 4320, w tym 28 dużych przedsiębiorstw – ponad dwa razy więcej niż w województwie warmińsko-mazurskim, będącym na drugim miejscu tego zestawienia.

Nie tylko Wielkopolska, ale cała Polska jest geograficznie bardzo korzystnie położona – bliskość państw Europy Zachodniej sprawia, że łatwiejsza jest logistyka dostaw, a także nawiązywanie kontaktów z tamtejszymi partnerami.

Co czeka branżę

Specyficzna sytuacja gospodarcza w Polsce stwarza możliwości dalszego wzmocnienia polskiej pozycji na światowym rynku. Ogromne znaczenie będzie miało dla producentów zarządzanie na poziomie operacyjnym, w tym zwłaszcza zarządzanie kosztami.

Autorzy raportu „Polskie Meble Outlook 2020", podkreślają również znaczącą dla rozwoju meblarstwa rolę tradycji (w tym know-how), naturalnych zasobów drewna, niskich kosztów pracy, a także – co może być zaskakujące – niskie obciążenia fiskalne. Wbrew temu, co czasem sądzi się nad Wisłą, warunki prowadzenia biznesu stwarzają tu dużo większe możliwości rozwoju w porównaniu z Ameryką czy Azją.

Na sytuację na rynku mebli negatywnie mogą wpłynąć podwyżki cen energii, a także presja płacowa, związana z podniesieniem wysokości płacy minimalnej w Polsce, jak również niekorzystna sytuacja demograficzna. Płace mają 17-procentowy udział w ogólnej strukturze kosztów produkcji, a w ostatnich kwartałach minionego roku wzrósł on bezwzględnie o 0,6 punktu procentowego. Aby to zrekompensować, producentom udało się wypracować oszczędności w obszarze zużycia materiałów i energii, ograniczając ich udział o 0,7 pkt proc., do niecałych 61 proc.

Menedżerowie branży meblarskiej sytuację finansową swoich przedsiębiorstw oceniali w ubiegłym roku lepiej niż w 2018 r. Utrzymująca się od lat dobra kondycja polskiej branży meblarskiej widoczna jest na imponujących ekspozycjach tłumnie odwiedzanych przez międzynarodowych kupców podczas Targów Meble Polska w Poznaniu.

- Materiał powstał we współpracy z Grupą MTP

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA