#RZECZoBIZNESIE: Robert Zawadzki: Polska na najlepszych imprezach branżowych na świecie

Stoisko informacyjno-promocyjne polskiej branży na targach zagranicznych ma być miejscem z którego przedsiębiorcy mogą skorzystać na szereg różnych sposobów - mówi Robert Zawadzki, z-ca Dyrektora Departamentu Promocji Gospodarczej PAIH, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Aktualizacja: 05.12.2017 11:49 Publikacja: 05.12.2017 11:18

#RZECZoBIZNESIE: Robert Zawadzki: Polska na najlepszych imprezach branżowych na świecie

Foto: tv.rp.pl

W środę rusza program "Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe - Marka Polskiej Gospodarki – Brand". Zawiera on 12 branżowych programów promocji. PAIH zajmuje się 9 z nich. - Np. branżą meblarską, jachtów i łodzi rekreacyjnych, budowy i wykończania budowli, kosmetyków, mody polskiej połączonej z biżuterią, części samochodowe i lotnicze, biotechnologia i farmacja czy sprzęt medyczny – wyliczał Zawadzki.

Przyznał, że jachty to jedna z niewielu branż, gdzie produkcja idzie prawie w całości na eksport. - 90 parę proc. produkcji jest kierowanych na eksport. To ciekawy przypadek, bo mamy promować polskich przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Mają to być działania mające wprowadzić ich na rynki zagraniczne, a tu mamy branżę w której większość z nich już te rynki dobrze zna – mówił gość.

Program to blisko 100 imprez targowych realizowanych do końca 2019 r.

- Ten program ma 2 filary. Jednym z nich jest filar poddziałania 3.3.3 realizowany przez PARP, który opiera się na dofinansowaniu przedsiębiorców do działań prowadzonych m.in. na targach zagranicznych (Go to Brand). Drugi to program, o którym dzisiaj mówimy, to realizacja działań głównie poprzez stoisko informacyjno-promocyjne polskiej branży na targach zagranicznych. Stoisko nie przewiduje udziału przedsiębiorców w charakterze wystawców, natomiast ma być miejscem z którego przedsiębiorcy mogą skorzystać na szereg różnych sposobów - tłumaczył Zawadzki.

Stoisko pojawi się na konkretnych imprezach targowych, kluczowych dla każdej z branż. - Spotkaliśmy się z opiniami, że dobór targów jest słuszny i są to najlepsze imprezy jakie w tym momencie odbywają się na świecie. Mamy nadzieję, że ich wpływ na ewentualne kontrakty, czy samo poznanie rynku, będzie na tyle duży, że przedsiębiorcy skorzystają w znaczący sposób – mówił gość.

- Po naszej stronie będzie zatrudnienie ekspertów branżowych, którzy będą nas ukierunkowywali na konkretne działania. Na razie dokonaliśmy oceny firm, które zgłosiły się do poddziałania 3.3.3. W wielu przypadkach są to firmy, które mają potencjał. Są też takie, które posiadają tradycyjny asortyment i będą musiały się dostosowywać – dodał.

Przyznał, że często polscy przedsiębiorcy wyjeżdżają na targi nie do końca przygotowani do ekspansji zagranicznej. - Tu jest najwięcej do zrobienia – ocenił.

 

PAIH to też zagraniczne biura handlowe. - Jeżeli przedsiębiorca już znajduje się na rynku i ma partnerów biznesowych, to może nie potrzebować naszego wsparcia. Wtedy przyda mu się co najwyżej przyczółek w postaci możliwości skorzystania z przestrzeni biurowych, czy potraktowanie naszego przedstawiciela jako punktu kontaktowego - tłumaczył Zawadzki.

Podkreślił, że dużą rola dla zagranicznych biur handlowych PAIH to wprowadzenie przedsiębiorców na rynek zagraniczny. - Pomoc przy pierwszych krokach jak identyfikowanie poszczególnych kanałów dystrybucji, segmentów rynku, którymi powinni się zainteresować. Często przedsiębiorcy chcieliby coś wysyłać za granicę, byli na targach, ale nie mają wiedzy o rynku. Jesteśmy w stanie przygotowywać podstawowe analizy dla różnych branż i zdobywać odpowiedzi na konkretne zapytania z Polski – zaznaczył Zawadzki.

W środę rusza program "Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe - Marka Polskiej Gospodarki – Brand". Zawiera on 12 branżowych programów promocji. PAIH zajmuje się 9 z nich. - Np. branżą meblarską, jachtów i łodzi rekreacyjnych, budowy i wykończania budowli, kosmetyków, mody polskiej połączonej z biżuterią, części samochodowe i lotnicze, biotechnologia i farmacja czy sprzęt medyczny – wyliczał Zawadzki.

Przyznał, że jachty to jedna z niewielu branż, gdzie produkcja idzie prawie w całości na eksport. - 90 parę proc. produkcji jest kierowanych na eksport. To ciekawy przypadek, bo mamy promować polskich przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Mają to być działania mające wprowadzić ich na rynki zagraniczne, a tu mamy branżę w której większość z nich już te rynki dobrze zna – mówił gość.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjedzie na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie