Matka gorączkującego dziecka nie mogła dodzwonić się do przychodni rodzinnej. Ponieważ temperatura ciała jej syna przekraczała 39 stopni, a stan dziecka wciąż się pogarszał, wybrała się z nim do placówki. Personel medyczny odmówił pomocy matce i dziecku, uzasadniając to brakiem wolnych terminów u lekarza rodzinnego. Skierował matkę do placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Sprawa trafiła do Rzecznika Praw Pacjenta.
- Działanie przychodni było nieprawidłowe. Przychodnia powinna poinformować matkę o zasadach rejestracji, ocenić stan zdrowia dziecka i umożliwić rejestrację dziecka na wizytę. Przychodnia nie może również odsyłać pacjenta, by skorzystał z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej - twierdzi Rzecznik Praw Pacjenta.
Czytaj więcej
Zachęcając personel medyczny do zgłaszania błędów, wyeliminujemy połowę z nich. Jeśli sprawy nie będą zamiatane pod dywan, będziemy je mogli poddać analizie, by uniknąć ich w przyszłości – mówi Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta.
RPP zalecił tej przychodni opracowanie odpowiednich procedur oraz zmian w regulaminie organizacyjnym, które zapobiegną takim sytuacjom w przyszłości. Zalecił także przeszkolenie personelu tak, aby wiedział jak postępować i pomagać pacjentom w podobnych sytuacjach.
Zgodnie z prawem, placówka podstawowej opieki zdrowotnej, który zawarła umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, ma obowiązek rejestrować pacjentów na wizyty lekarskie w dniu zgłoszenia. Może to być także inny dzień, ale musi być zawsze uzgodniony z pacjentem.W przypadku, gdy placówka ma problem z przyjęciem wszystkich oczekujących pacjentów np. z powodu dużej liczby zapisanych osób, powinna określić odpowiedni sposób postępowania, w którym zostanie ustalona kolejność wizyt u lekarza.
- Lekarze powinni starannie wykonywać swoje obowiązki. Również punkt
rejestracji pacjentów. powinien starannie realizować swoje zadania,
zapisując pacjentów do lekarza i ustalając godziny przyjęcia każdej
osoby - podkreśla Rzecznik. - Przychodnie POZ powinny tak zorganizować swoją pracę, aby pacjenci
mogli zarejestrować się do lekarza osobiście, telefonicznie, za
pośrednictwem osoby trzeciej lub np. drogą mejlową czy online.
Rejestracja pacjentów powinna odbywać się zawsze na tych samych zasadach
i bez żadnych ograniczeń, niezależnie od tego w jaki sposób pacjent
zapisuje się do przychodni - wyjaśnia.
Jak informuje Rzecznik, placówki POZ muszą być czynne od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00-18:00, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy. Jeśli stan zdrowia pacjenta tego wymaga, wizyta u lekarza rodzinnego odbywa się w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy danej przychodni. W innych przypadkach termin ten jest uzgadniany indywidualnie z pacjentem.