Reklama

Praca dla olimpijczyka. Co robić po karierze sportowej?

Niektórzy kończą karierę sportową z milionami na koncie i pomysłem na intratny biznes. Jednak dla wielu sportowców przejście do „normalnego” życia bywa trudne. Teraz ma to ułatwić globalny program Athlete Career Programme, który będą u nas wdrażać Adecco Poland i Polski Komitet Olimpijski.

Aktualizacja: 01.07.2018 16:45 Publikacja: 01.07.2018 16:29

Praca dla olimpijczyka. Co robić po karierze sportowej?

Foto: Wikimedia Commons

W ostatni piątek czerwca plotkarskie i finansowe media zachwycały się zgodnie giełdowym debiutem spółki Vabun, kosmetycznego biznesu, który firmuje Radosław Majdan - celebryta, przedsiębiorca i były piłkarz.

Niedługo po rozpoczęciu notowań akcje spółki wzrosły o 60 proc., a jej prezes i współzałożyciel zarobił w dwie godziny dwa miliony złotych - entuzjazmowały się media, które skrupulatnie podliczają też wartość zarobków Roberta Lewandowskiego czy Kamila Stocha.

O ile większość sportowych gwiazd w popularnych dyscyplinach nie musi się obawiać o swoją przyszłość po zakończeniu kariery, to dla wielu sportowców, w tym olimpijczyków nadchodzi wtedy bolesna często konfrontacja z nową rzeczywistością. – Kariery sportowe trwają zazwyczaj kilka, kilkanaście lat. Wymagają maksymalnego zaangażowania, co bardzo często pozbawia młodych ludzi szans na rozwój w obszarze zawodowym. My chcemy im pomóc, co uważamy również za naszą misję – mówi Anna Wicha, dyrektor generalna Adecco Poland, która w miniony czwartek podpisała wspólnie z Andrzejem Kraśnickim, prezesem Polskiego Komitetu Olimpijskiego umowę o współpracy w ramach Athlete Career Programme, czyli Programowi Karier Zawodniczych.

Czytaj także: Porażka wizerunkowa Nawałki i piłkarzy. Co na to reklamodawcy? 

- Ten program to szansa dla osób, które kończą karierę sportową i nagle muszą odnaleźć się w zupełnie nowych dla siebie warunkach - podkreślał Andrzej Kraśnicki.

Reklama
Reklama

Athlete Career Programme, który Adecco wdraża od 2005 r., jest już realizowany we współpracy w komitetami olimpijskimi w 30 krajach, w tym w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii i w USA. Faktyczny zasięg programu jest nawet większy, gdyż firma w 50 kolejnych państwach prowadzi specjalistyczne warsztaty przygotowujące sportowców do podjęcia pracy.

W promocji programu mają pomóc jego ambasadorzy - na razie jest ich troje: Monika Hojnisz, biathlonistka; Konrad Niedźwiedzki, łyżwiarz szybki i Piotr Myszka, żeglarz, który niedawno założył własną firmę. Wszyscy zgodnie podkreślali, że sport rozwija wiele cech, które sprawdzają się w pracy i w biznesie.

Jak zaznaczała Anna Wicha, Adecco ma też wiele pomysłów, by pomóc sportowcom wejść na rynek pracy. Na początek (już za kilka tygodni) zaoferuje polskim sportowcom warsztaty, podczas których będą mogli odkryć i określić swoje mocne strony przydatne w karierze zawodowej. Doświadczeni eksperci HR wskażą m.in, jak wyznaczać i realizować cele oraz czerpać benefity z cech rozwiniętych podczas treningów i zawodów. Doradzą też, czy i jakie wybrać szkolenia zawodowe czy studia.

- Determinacja, cierpliwość, dyscyplina, umiejętność pracy w zespole, odporność na stres – to cechy, bez których sukces w sporcie nie jest możliwy, a które są też niezmiernie cenne na rynku pracy – przypomina Anna Wicha, inicjatorka wdrożenia Athlete Career Programme w Polsce.

Na jego dalszym etapie, Adecco, która współpracuje z ponad tysiącem pracodawców w Polsce, wesprze sportowców w poszukiwaniu zatrudnienia. Może włączać ich we własne procesy rekrutacyjne i zaoferować praktyki lub staże.

Wynagrodzenia
Równość płci w krajach UE dopiero za 50 lat?
Wynagrodzenia
Przeciętne wynagrodzenie w firmach rośnie coraz wolniej. Są nowe dane GUS
Wynagrodzenia
Ile zarabiają Polacy? Są nowe dane GUS o wynagrodzeniach i zatrudnieniu
Wynagrodzenia
Mniejsza płacowa przewaga top menedżerów
Wynagrodzenia
Polki lepiej wykształcone, ale wciąż gorzej opłacane
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama