Od starej do nowej perspektywy

Rozmowa z Bartłomiejem Kirstenem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Publikacja: 23.10.2008 09:46

Bartłomiej Kirsten

Bartłomiej Kirsten

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: Działalność funduszu dzieli się na tę w starej i nowej perspektywie finansowej. [/b]

[b]Bartłomiej Kirsten[/b]: Jeżeli chodzi o tzw. starą perspektywę, to obejmuje ona lata 2000 - 2006. W latach 2000-2003 projekty otrzymywały dofinansowanie w ramach ISPA, czyli instrumentu przedakcesyjnej polityki strukturalnej Unii dla państw niebędących jeszcze członkami UE, ale wobec których trwała już procedura negocjacji przystąpienia. W następnych latach, tj. 2004 - 2006, mamy już do czynienia z Funduszem Spójności. W sumie Komisja udzieliła dofinansowania 90 przedsięwzięciom, z czego dwa projekty to tzw. pomoc techniczna, czyli dofinansowanie instytucji krajowych i beneficjentów uczestniczących w przedsięwzięciach ISPA/FS. Reszta to projekty inwestycyjne. Spośród 88 projektów inwestycyjnych 79 dotyczy ochrony wód, 8 ochrony ziemi i 1 ochrony powietrza. Natomiast, jeśli chodzi o nową perspektywę, to obejmuje ona lata 2007-2013.

[b]Jaka jest skala wydatków na te inwestycje?[/b]

Łączna wartość wydatków kwalifikowanych dla tych 90 projektów, czyli wydatków podlegających refundacji z Komisji, to blisko 4 mld 300 mln euro. Przeciętny poziom refundacji tych wydatków kwalifikowanych dla wszystkich przedsięwzięć to 67 procent, czyli rzeczywiste dofinansowanie Unii w przypadku stuprocentowego wykonania, to jest 2 mld 850 mln euro. W zakresie ochrony wód, wydatki i koszty kwalifikowane to 4 mld 38 mln euro, z czego unijne dofinansowanie to 2 mld 677 mln euro. Nie należy zapominać, że w związku z akcesją Polski do Unii nastąpiły dość duże zmiany makroekonomiczne, wzrost cen materiałów, usług i brak siły roboczej, co spowodowało, że realizacja tych przedsięwzięć kosztować będzie znacznie więcej. Są to przekroczenia finansowe, które szacujemy na blisko 1 mld 200 mln euro.

[b]Czyli mówimy o dużych przedsięwzięciach obliczonych na bardzo duże efekty ekologiczne?[/b]

Tak. To ogromne przedsięwzięcia. Koniecznie trzeba zaznaczyć, że bardzo często jeden projekt obejmuje wiele kontraktów. W większości przypadków celem tych przedsięwzięć jest uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w całym mieście. Czasem są to projekty tzw. grupowe, które obejmują inwestycje na terenie kilku, a w niektórych przypadkach, nawet kilkunastu gmin. Są też przypadki, że na terenie dużych aglomeracji jeden projekt nie jest w stanie całkowicie uporządkować gospodarki wodno- ściekowej, dlatego w kilku miastach mamy po dwa, trzy projekty.

[b]Czego dokładnie dotyczą te projekty?[/b]

Obejmują głównie budowę i modernizację kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej oraz budowę, rozbudowę i modernizację oczyszczalni i stacji uzdatniania wody. Kiedyś sieci wodociągowe nie były dofinansowywane ze środków krajowych. Komisja zauważyła, że Polska charakteryzuje się dość niskim zwodociągowaniem, i postanowiła dofinansować budowę wodociągów oraz budowę i modernizację stacji uzdatniania wody. Chodziło oczywiście o to, żeby jakość tej wody była lepsza, a dostęp do niej większy. Ideą tych projektów, co zawsze jest wymieniane w materiałach informacyjnych UE, jest to, że przyczyniają się one do wyrównywania standardów życia obywateli Unii Europejskiej.

Kilkadziesiąt projektów, o których mowa, to spory krok dla poprawy tych standardów. 79 projektów to bardzo duże przedsięwzięcia, które nigdy wcześniej w polskich miastach i gminach w takiej skali nie były realizowane. Na ich zakończenie trzeba jeszcze poczekać. W tej chwili zakończony jest jeden projekt „Wodociąg wody pitnej dla Piły z ujęcia wody Dobrzycy wraz ze stacją uzdatniania wody”. Pozostałe projekty będą kończone sukcesywnie. Finał kilku z nich nastąpi na przełomie 2008/2009, jednak najwięcej zakończy się w latach 2009 -2010. Zgodnie z unijnymi ustaleniami wszystkie rozliczenia finansowe należy zakończyć do 31 grudnia 2010 roku.

[b]Jaka jest filozofia finansowania projektów ekologicznych?[/b]

Istotą projektów współfinansowanych przez Unię Europejską jest oszacowany budżet i możliwość finansowa beneficjenta. Dzięki tym danym obliczany jest procent dofinansowania konkretnych projektów ze środków unijnych. Finansowanie tych przedsięwzięć odbywa się z dwóch płaszczyzn. Jedna z nich to pieniądze z UE, druga to środki krajowe - wkład własny beneficjenta. Środki unijne pozyskuje się w dwóch etapach. Pierwszy etap to możliwość uzyskania z Unii zaliczki, o którą można się ubiegać w przypadku podpisania kontraktów, których łączna wartość wynosi minimum 20 procent wartości projektu. Później beneficjent występuje o tzw. płatności pośrednie. Żeby dostać płatności pośrednie (etap drugi), czyli refundację środków, to najpierw beneficjent sam musi ponieść wszystkie wydatki. Większość beneficjentów nie jest w stanie finansować zarówno wkładu własnego, jak i wydatków, które w przyszłości będą refundowane, dlatego Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej udziela beneficjentom dofinansowania na zasadach preferencyjnych.

Mamy do dyspozycji dwa podstawowe mechanizmy. Są to pożyczki inwestycyjne, długoterminowe, na uzupełnienie wkładu własnego oraz pożyczki na zapewnienie ciągłości finansowej, czyli inaczej mówiąc pożyczki zapewniające finansowanie pomostowe do czasu uzyskania refundacji z UE.

[b]Co jest pana zdaniem największą przeszkodą dla sprawnego funkcjonowania tej finansowej maszyny?[/b]

Na początku nikt nie miał świadomości, jak naprawdę będzie wyglądał cały proces realizacji inwestycji, który dodatkowo musi być zgodny z wymaganiami i wytycznymi Komisji Europejskiej i instytucji krajowych. Zupełnie inaczej wygląda realizacja inwestycji komunalnej ze środków własnych, gdzie podmiot zobowiązany jest tylko do stosowania prawa krajowego, a inaczej, gdy w grę wchodzi cała sfera formalnoprawna Unii z zasadami pozyskiwania środków. Uzyskanie środków unijnych jest dość skomplikowane. Myśl przewodnia Komisji Europejskiej jest taka, że każdy obywatel Unii musi wiedzieć, iż jego pieniądz, jego podatek jest prawidłowo wydatkowany, stad też tak wiele przepisów, zasad, wytycznych, procedur.

Innym kłopotem była skala inwestycji. Beneficjenci dotąd nie mieli doświadczenia w realizowaniu tak dużych projektów. Możliwość dofinansowania unijnego spowodowała, że zaczęto realizować inwestycje nawet dziesięciokrotnie większe, niż wcześniej realizowano ze środków własnych. Zarządzanie wielokrotnie większym projektem jest zupełnie innym przedsięwzięciem. To inny wymiar, i takich doświadczeń nie było u osób zarządzających. Jednak dziś widać, że inwestorzy radzą sobie znacznie lepiej niż na początku. Teraz mamy do czynienia z taką sytuacją, że osoby, które zdobyły niezbędne doświadczenie w realizacji wielkich przedsięwzięć, są już tak cennymi fachowcami, że niestety, ale w wielu przypadkach podmiotów publicznych, takich jak miasta, gminy czy spółki komunalne, nie stać na ich zatrudnienie.

I dlatego też często obserwujemy u beneficjentów problemy personalne. Zdarza się, że gmina lub miasto mają na początku kompletny skład zarządzający projektem, ale później ten skład się zmienia, ponieważ ktoś „podkupił” fachowców. Utrzymanie dobrej kadry jest problemem i nie jest tajemnicą, że głównie chodzi o wysokość wynagrodzeń.

[b]Rz: Działalność funduszu dzieli się na tę w starej i nowej perspektywie finansowej. [/b]

[b]Bartłomiej Kirsten[/b]: Jeżeli chodzi o tzw. starą perspektywę, to obejmuje ona lata 2000 - 2006. W latach 2000-2003 projekty otrzymywały dofinansowanie w ramach ISPA, czyli instrumentu przedakcesyjnej polityki strukturalnej Unii dla państw niebędących jeszcze członkami UE, ale wobec których trwała już procedura negocjacji przystąpienia. W następnych latach, tj. 2004 - 2006, mamy już do czynienia z Funduszem Spójności. W sumie Komisja udzieliła dofinansowania 90 przedsięwzięciom, z czego dwa projekty to tzw. pomoc techniczna, czyli dofinansowanie instytucji krajowych i beneficjentów uczestniczących w przedsięwzięciach ISPA/FS. Reszta to projekty inwestycyjne. Spośród 88 projektów inwestycyjnych 79 dotyczy ochrony wód, 8 ochrony ziemi i 1 ochrony powietrza. Natomiast, jeśli chodzi o nową perspektywę, to obejmuje ona lata 2007-2013.

Pozostało 87% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!