Pacjent to nie przedmiot procedury

Krystyna Barbara Kozłowska, Rzecznik Praw Pacjenta

Publikacja: 29.05.2013 01:38

Pacjent to nie przedmiot procedury

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Rz: Pacjenci walczący o swoje prawa często muszą przejść drogę przez mękę. Dlaczego nawet w sytuacjach, kiedy wina lekarza jest ewidentna, tak ciężko pociągnąć go do odpowiedzialności?

Krystyna Barbara Kozłowska:

Decyzję o dochodzeniu swoich praw podejmuje pacjent lub rodzina. I to oni wybierają drogę, na jakiej ich dochodzą.

A jest kilka dróg?

Oczywiście, najbardziej znaną jest postępowanie cywilne. Ważną alternatywną drogą dochodzenia roszczeń przez pacjentów są wojewódzkie komisje ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. Komisje nie orzekają o winie, ale ustalają, czy zdarzenie medyczne miało miejsce. Każda droga ma wady i zalety. W postępowaniu cywilnym można walczyć o wyższe odszkodowanie, przed komisjami maksymalna kwota to 100 tys. zł, bądź 300 tys. zł w przypadku śmierci pacjenta. Jednak postępowanie sądowe wiąże się z długim czasem trwania i wyższymi kosztami.

Prawo sobie, a lekarze sobie. Roszczenia dotyczące popełnianych błędów to jedno, ale jak znaleźć lekarstwo na obcesowe zachowanie lekarzy wobec pacjentów?

Nie można generalizować. Oczywiście są sytuacje, gdy pacjent jest traktowany w sposób nieetyczny, ale wśród personelu medycznego mamy wiele osób wrażliwych na cierpienie drugiego człowieka.

Wielu tak, ale ostatnio mamy do czynienia z istną plagą chamstwa wśród lekarzy...

Rzeczywiście nastąpiła niekorzystna zmiana spojrzenia na pacjenta jako na przedmiot procedury i to najbardziej opłacalnej. Im więcej będziemy o takich sytuacjach mówić, im bardziej je nagłaśniać, tym większa szansa na zwrócenie na nie uwagi. W każdej grupie zawodowej znajdziemy osoby niekulturalne czy popełniające błędy, jednak jeśli ktoś decyduje się na wykonywanie zawodu lekarza, pielęgniarki czy położnej musi zdawać sobie sprawę, jak wielkiej empatii i zrozumienia drugiego człowieka to wymaga. Należałoby już na studiach edukować w kierunku właściwej komunikacji z pacjentem i kłaść większy nacisk na prawa pacjenta.

Rz: Pacjenci walczący o swoje prawa często muszą przejść drogę przez mękę. Dlaczego nawet w sytuacjach, kiedy wina lekarza jest ewidentna, tak ciężko pociągnąć go do odpowiedzialności?

Krystyna Barbara Kozłowska:

Pozostało 89% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!