Firma z Ingolstadt rozpoczęła w 1972 r. produkcję modelu Audi 80, który okazał się bestsellerem i ambasadorem marki. W 1994 r. pojawiła się nowa nazwa A4. Sprzedano 8,5 mln tych aut. Po dziewięciu miesiącach 2007 r. sprzedaż Audi wzrosła o 8 proc., do 740 tys., w 2008 r. ma przekroczyć milion, a pomogą w tym właśnie nowe A4 i A8.
Najnowsza A4 jest czterodrzwiową wersją sportowego A5. Z tego modelu przyjęto zmniejszoną atrapę chłodnicy, przednie lampy i wystrój wnętrza. A4 wydłużono o 11 cm, do 4,7 m, poszerzono do 1,83 m, a dzięki zamianie ulokowania sprzęgła i mechanizmu różnicowego wydłużono rozstaw osi o 15,4 cm, do 2,81 m. To pozwoliło zwiększyć tylną część kabiny o 36 mm (choć nadal jest za mało miejsca dla długonogiego pasażera) i dało idealny rozkład obciążenia osi.
Klienci mają do wyboru jeden z pięciu silników: dwa benzynowe i trzy diesle o mocy od 143 do 265 koni, spełniające normę emisji spalin Euro 5, wszystkie z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa, co pozwala o 10 proc. zmniejszyć zużycie paliwa. Na przykład dwulitrowy silnik wysokoprężny spala 5,5 l oleju i pozwala przejechać 1200 km na jednym baku! Moc silnika mogą przenosić ręczna 6-stopniowa skrzynia biegów, automat Tiptronic lub bezstopniowa Multitronic.
A4 kontynuuje tradycję rozwiązań technicznych typowych dla aut z wyższej klasy. Trzystopniowy audi drive select dopasowuje pracę silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego i amortyzatorów do wybranego stylu jazdy. Dynamiczny układ kierowniczy zmienia przełożenie zależnie od prędkości, hydrauliczne amortyzatory dopasowują tłumienie drgań dla każdego koła. Nowościami są też adaptacyjny tempomat, przednie ruchome światła diodowe, inteligentny kluczyk. Poprawiono bezpieczeństwo czynne i bierne: wzmocniono konstrukcję karoserii, hamulce, z przodu zestrojone poduszki i ograniczniki napięcia pasów bezpieczeństwa lepiej chronią pasażerów.Samochód pojawi się w Polsce w sprzedaży w listopadzie w cenie od 125 600 do 197 600 zł.
Podczas krótkiego testu drogowego trudno wyrobić sobie pełne zdanie o samochodzie. Audi to jednak segment premium. Prowadzenie A4 po krętej drodze w górach to prawdziwa przyjemność. Auto dobrze trzyma się drogi, prowadzi się je lekko i wystarczy mały ruch kierownicą, aby zareagowało skrętem. Silnik jest żwawy, a wersja wysokoprężna tak wyciszona, że hałas w środku nie jest większy niż w aucie z silnikiem benzynowym. Ewidentnym minusem w dobrym produkcie jest ciasnota, która przeszkadza kierowcy.