Na Trasie W-Z powstaną pasy tylko dla komunikacji miejskiej

Do kwietnia 2009 r. zostaną przebudowane tory między cmentarzem Wolskim i Dworcem Wileńskim

Publikacja: 09.01.2008 00:56

Modernizacja obejmie wymianę i wyciszenie ponad 6 km torów wzdłuż ul. Wolskiej i al. Solidarności. Między pl. Bankowym i Targową zostanie wydzielone po jednym wspólnym pasie dla autobusów i tramwajów (teraz swoje pasy mają tylko tramwaje, a autobusy stoją w korkach).

Ta inwestycja miała się zacząć w przyszłym roku. Przyspieszył ją miejski koordynator remontów Wiesław Witek, który postawił warunek: budowa musi się zakończyć do kwietnia 2009 r. Wtedy obok Dworca Wileńskiego mają ruszyć prace przy drugiej linii metra, która jest priorytetem w miejskich planach do 2012 r.

Negocjacje między miastem a tramwajarzami w sprawie remontu trwały od grudnia ubiegłego roku. Ci ostatni powtarzali: „nie da się”. W odpowiedzi Witek zagroził odwołaniem planowanego remontu. Wczoraj prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos zaprezentował radnym nowy harmonogram.

– Przed końcem stycznia ogłosimy przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj” – mówi Karos. – Inwestycja wymaga wzorowej organizacji. Już w trakcie projektowania wykonawca będzie się musiał przygotowywać do prac budowlanych, np. zamawiając materiały.

Przed Euro 2012 ratusz chce wyremontować kolejne trasy tramwajowe: ? w 2010 r. wzdłuż al. Niepodległości, al. Jana Pawła II i Broniewskiego – od pętli Kielecka do Piaski ? w 2011 roku wzdłuż Targowej i Zielenieckiej – od Dworca Wileńskiego do Stadionu Narodowego.

Tramwaje Warszawskie zapowiadają też gigantyczne inwestycje w tabor. W marcu mają ogłosić przetarg na 155 niskopodłogowych tramwajów. Dostawy miałyby się zacząć w czwartym kwartale 2009 r i potrwać do połowy 2012 r. A taki kontrakt to gratka dla każdego producenta: przewidywany koszt tych zakupów to 1,2 mld zł.

Skąd miejska spółka weźmie pieniądze na tak wielkie inwestycje? Większość ma pochodzić z bankowego kredytu. Poręczeniem ma być podpisana z miastem wieloletnia umowa przewozowa (w jej sprawie pod koniec stycznia będzie głosowała Rada Warszawy).

Podczas wczorajszych obrad komisji infrastruktury urzędnicy ujawnili koncepcję wprowadzenia konkurencji dla Tramwajów Warszawskich. Prywatny przewoźnik mógłby obsługiwać np. nową linię przez most Północny na Tarchomin. Decyzja jeszcze nie zapadła.

Modernizacja obejmie wymianę i wyciszenie ponad 6 km torów wzdłuż ul. Wolskiej i al. Solidarności. Między pl. Bankowym i Targową zostanie wydzielone po jednym wspólnym pasie dla autobusów i tramwajów (teraz swoje pasy mają tylko tramwaje, a autobusy stoją w korkach).

Ta inwestycja miała się zacząć w przyszłym roku. Przyspieszył ją miejski koordynator remontów Wiesław Witek, który postawił warunek: budowa musi się zakończyć do kwietnia 2009 r. Wtedy obok Dworca Wileńskiego mają ruszyć prace przy drugiej linii metra, która jest priorytetem w miejskich planach do 2012 r.

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!