Za trzy tygodnie pasażerom ubędzie jedna stacja metra

10 lutego stacja Marymont zostanie zamknięta. Kilka tygodni później pociągi dojadą do Słodowca. Nie wiadomo tylko, czy z pasażerami

Publikacja: 22.01.2008 02:23

Za trzy tygodnie pasażerom ubędzie jedna stacja metra

Foto: Rzeczpospolita

Stacja Marymont zostanie zamknięta na co najmniej cztery tygodnie. Powód – dobiegają końca prace przy budowie przystanku Słodowiec, a wykonawca – firma PRG Metro – zażyczył sobie wyłączenia z ruchu Marymontu, żeby „podpiąć” nową stację do istniejącej linii.

Dlaczego stacja zostanie zamknięta na tak długo? Metro miało do wyboru: albo dwukrotnie wyłączać z ruchu stację Marymont, albo raz, ale na dłużej. Wybrano drugie rozwiązanie.

– Jednak obie stacje muszą zostać od razu podłączone do wszystkich systemów. Nie zgodzimy się, żeby później kursował pociąg wahadłowy – mówi rzecznik Metra Warszawskiego Grzegorz Żurawski.

Chodzi o to, że za stacją Marymont nie ma torów do zawracania. Dlatego między tym przystankiem a placem Wilsona kursuje co dziewięć minut pociąg wahadłowy (na tym odcinku pasażera metra wyprzedza nawet idący górą przechodzień). Metro chciało uniknąć sytuacji, w której najpierw Marymont byłby zamykany raz, żeby włączyć do ruchu Słodowiec, a później drugi raz, żeby wycofać wahadło.

Plan jest więc taki: około miesiąca po zamknięciu Marymontu mają się pojawić regularne pociągi dojeżdżające przez stacje Plac Wilsona i Marymont do Słodowca.

Nie wiadomo jednak, czy uda się tak szybko zakończyć odbiory techniczne Straży Pożarnej, Państwowej Inspekcji Pracy i nadzoru budowlanego. Według naszych informacji pojawił się pomysł, jak wybrnąć z ewentualnego kłopotu. – Po wysadzeniu pasażerów na stacji Marymont puste pociągi mogłyby dojeżdżać do Słodowca w ramach dopuszczonych prawem jazd testowych – mówi kierownik kontraktu Lech Malinowski.

Za stacją zawracałyby zaś w kierunku Marymontu, skąd zabierałyby pasażerów jadących w stronę Kabat. Decyzja jeszcze nie zapadła.

Warte 260 mln zł prace na stacji Słodowiec i w prowadzącym do niej tunelu miały się zakończyć do 15 stycznia. Plany pokrzyżowały drgania tunelu i konieczność wzmocnienia torowiska.

Do zamknięcia stacji Marymont przygotowuje się już Zarząd Transportu Miejskiego.

– Cały ciężar transportu ludzi wezmą na siebie autobusy i tramwaje kursujące ul. Słowackiego – mówi rzecznik ZTM Michał Powałka. – Niestety, nie będzie dodatkowych autobusów i tramwajów. Linie i tak kursują z dużą częstotliwością, a pętla tramwajowa Marymont jest wykorzystywana w 100 proc. i nie zniesie „zagęszczenia” rozkładów – twierdzi.

Dopóki nie zostanie otwarta stacja Słodowiec, Marymont nadal będzie obiektem żartów pasażerów. Z powodu zbyt rzadko kursującego pociągu wahadłowego ta ostatnia stacja jest najsłabiej wykorzystywana z całej pierwszej linii. W dzień powszedni korzysta z niej około 8 tysięcy pasażerów. Dla porównania: ze stacji Centrum korzysta ponad 56 tysięcy osób.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: k.majszyk@rp.pl

Stacja Marymont zostanie zamknięta na co najmniej cztery tygodnie. Powód – dobiegają końca prace przy budowie przystanku Słodowiec, a wykonawca – firma PRG Metro – zażyczył sobie wyłączenia z ruchu Marymontu, żeby „podpiąć” nową stację do istniejącej linii.

Dlaczego stacja zostanie zamknięta na tak długo? Metro miało do wyboru: albo dwukrotnie wyłączać z ruchu stację Marymont, albo raz, ale na dłużej. Wybrano drugie rozwiązanie.

Pozostało 84% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!