Mniej turbulencji z pasażerami

Agresywne osoby możemy wysadzić na najbliższym lotnisku i oddać w ręce policji – mówi Małgorzata Zielińska, stewardesa LOT

Publikacja: 29.05.2010 09:57

Małgorzata Zielińska, stewardesa LOT, instruktor personelu pokładowego

Małgorzata Zielińska, stewardesa LOT, instruktor personelu pokładowego

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

[b]Rz:Pasażer samolotu ma przed sobą napis, że pod siedzeniem znajduje się kamizelka ratunkowa. Czy ona rzeczywiście tam jest? [/b]

[b]Małgorzata Zielińska:[/b] Oczywiście, że tak. Przed każdym rejsem, którego trasa prowadzi lub może prowadzić nad morzem, nawet gdy w grę wchodzi tylko przelot na lotnisko zapasowe, sprawdza to personel pokładowy.

[b]A instrukcję wzywającą do zapięcia pasów też należy traktować poważnie? Przecież w razie katastrofy to i tak nie pomoże. [/b]

Poważne wypadki zdarzają się we współczesnym lotnictwie niezwykle rzadko, ale w wielu rejsach samolot natrafia na prądy powietrza wywołujące turbulencje. W efekcie pasażer nieprzypięty pasem może uderzyć głową w sufit.

Na ogół załoga wie, gdzie podczas lotu będzie niespokojnie, kapitan włącza wtedy sygnalizację wzywającą do zapięcia pasów. Ale zdarzają się turbulencje nieprzewidziane. Dlatego zalecamy, żeby mieć zapięte pasy w czasie całego lotu.

[b]Ale na ziemi nie ma turbulencji, a personel wzywa, by pasów nie odpinać.[/b]

Samolot w czasie kołowania może gwałtownie zahamować z powodu jakiejś przeszkody na lotnisku. Pasażer, który nie jest przypięty, a co gorsza taki, który wstanie i szykuje się już do wyjścia, może wtedy wylądować na podłodze i się potłuc.

Niestety, ludzie zwykle, szczególnie po długich rejsach transatlantyckich, nie potrafią usiedzieć na miejscu. A przecież ten pośpiech nic im nie da, bo i tak muszą czekać co najmniej kilka minut na otwarcie drzwi samolotu, a potem kilkanaście na odebranie bagażu.

[b]Z jakiego powodu przed startem i lądowaniem trzeba podnieść oparcie fotela i złożyć stolik?[/b]

Tu również chodzi głównie o ochronę ciała przed skutkami awaryjnego hamowania. Może się ono zdarzyć, na przykład gdyby doszło do przerwania startu. Otwarty stolik mógłby wtedy spowodować groźne obrażenia brzucha lub klatki piersiowej, a rozłożony fotel nie chroniłby wystarczająco kręgosłupa.

[b]Dlaczego z samolotu nie wolno zadzwonić, np. po taksówkę?[/b]

Telefon komórkowy może zakłócać działanie komputerów i systemów elektronicznych samolotu, w tym także tych, od których bezpośrednio zależy bezpieczeństwo podczas lotu i na ziemi. Dlatego w LOT, podobnie jak w zdecydowanej większości innych linii lotniczych, obowiązuje zakaz ich używania od chwili zamknięcia drzwi do wyłączenia silników.

Ale pasażerom wolno korzystać bez przeszkód z urządzeń nie emitujących fal radiowych, np. z odtwarzaczy MP3 i laptopów.

[b]Z wyjątkiem lądowania i startu.[/b]

Nie byłoby dobrze, gdyby do pasażera słuchającego muzyki czy oglądającego film ze słuchawkami na uszach nie docierały instrukcje załogi. Podczas startu i lądowania podróżni muszą dla swojego bezpieczeństwa wiedzieć, co się wokół nich dzieje.

[b]Jakie kłopoty najczęściej sprawiają pasażerowie? [/b]

Jeszcze nie tak dawno sporo osób próbowało palić papierosy w toaletach, ale ostatnio zdarza się to sporadycznie. Zapach dymu wywołuje niezadowolenie, a nawet niepokój innych pasażerów. Jeśli ktoś go wyczuje, sam prosi stewardesę o interwencję.

Innym problemem, szczególnie na długich trasach, jest picie alkoholu wniesionego na pokład lub kupionego w pokładowym sklepiku wolnocłowym. W samolocie wolno pić wyłącznie napoje alkoholowe podawane przez personel pokładowy. Na szczęście również nadużywanie alkoholu spotyka się z dezaprobatą innych pasażerów.

Spore zamieszanie wywołują czasem pasażerowie, którzy z biletem klasy ekonomicznej próbują usiąść w klasie biznes. Ale to się nie może udać.

[b]Polacy nie należą chyba do najbardziej zdyscyplinowanych podróżnych? [/b]

Nie różnimy się specjalnie pod tym względem od innych narodowości. Niesforni pasażerowie zdarzają się w różnych nacjach. Ale przyznaję, że najrzadziej wśród Niemców, a jeszcze rzadziejwśród Japończyków. Tu nie chodzi tylko o respektowanie poleceń i instrukcji, ale o kulturę podróży i samoorganizację. Gdy do samolotu wsiada grupa Japończyków, już po paru chwilach, po umieszczeniu na półkach swych niewielkich i zawsze przepisowych bagaży, wszyscy siedzą na miejscach przypięci pasami. Bez pomyłek, blokowania przejścia, dyskusji.

[b]Do tego ideału nam jeszcze daleko. [/b]

Polacy latają masowo dopiero od niedawna. Ale trzeba przyznać, że są jako pasażerowie coraz bardziej świadomi i sprawni. Lepiej rozumieją sens przepisów i zasad obowiązujących na pokładzie niż jeszcze kilka lat temu. Dzięki temu i nasza praca jest łatwiejsza.

[b]Jak załoga postępuje z trudnym pasażerem? [/b]

Obowiązuje wielostopniowa procedura. Najpierw zwracamy mu dyskretnie uwagę. Potem udzielamy ustnego ostrzeżenia. Jeśli nie pomoże, ostrzega się go publicznie.

Czwarty krok to ostrzeżenie pisemne przed konsekwencjami zakłócania porządku, w tym odpowiedzialnością karną, na specjalnym druku podpisanym przez kapitana. Zdarza się, że pijany pasażer drze takie pismo. Jeśli nadal się awanturuje i nie słucha poleceń, kapitan może wylądować w najbliższym porcie lotniczym i oddać go w ręce policji.

[b]Stosujecie „środki przymusu bezpośredniego” ?[/b]

Kajdanek nie mamy. Ale wśród załogi pokładowej są często mężczyźni. Zawsze możemy też liczyć na pomoc pasażerów. W końcu chodzi o bezpieczeństwo wszystkich.

[b]Rz:Pasażer samolotu ma przed sobą napis, że pod siedzeniem znajduje się kamizelka ratunkowa. Czy ona rzeczywiście tam jest? [/b]

[b]Małgorzata Zielińska:[/b] Oczywiście, że tak. Przed każdym rejsem, którego trasa prowadzi lub może prowadzić nad morzem, nawet gdy w grę wchodzi tylko przelot na lotnisko zapasowe, sprawdza to personel pokładowy.

Pozostało 93% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!