Kupimy, jak dobrze zagrają

A ż 86 proc. Polaków nie kupi żadnych gadżetów związanych z Euro 2012 – wynika z badania On Board PR i Instytutu Badania Opinii Homo Homini. Ale handlowcy wiedzą swoje i niemal wszystko sprzedają „na mistrzostwa”

Publikacja: 28.05.2012 15:18

Kupimy, jak dobrze zagrają

Foto: Smyk

Badani klienci coś jednak związanego z Euro kupują – 14 proc. badanych zadeklarowało chęć nabycia odzieży kibica, breloków i maskotek oraz artykułów spożywczych, takich jak piwo czy czipsy. Tylko 9 proc. z nich planuje jeszcze przed mistrzostwami zakup sprzętu RTV.

Przedsiębiorcy jednak zacierają ręce i liczą na klientów. Starają się swoją ofertę jak najściślej połączyć ze sportową imprezą. Stad przekąski reklamowane przez piłkarzy, telewizory „tylko na mistrzostwa", piłkarskie edycje napojów i kosmetyków, a nawet... biało-czerwone sznurowadła kibica oferowane przez jedną z sieci marketów.

Reklama jest skuteczna

Według Tomasza Lisa, dyrektor działu Retail & Entertainment w On Board PR, przy odpowiednio rozegranym planie marketingowym mogą zyskać przedstawiciele tych firm i marek, które zaangażowane są w działania sponsorskie UEFA Euro 2012.

Jak wynika z badania On Board PR i Homo Homini, Polaków do zakupów nie przekonuje również fakt, że dana firma lub marka sponsoruje polską reprezentację piłkarską. Jedynie niewiele ponad 1/5 twierdzi, że logo sponsora reprezentacji umieszczone na produktach ma wpływ na ich decyzję zakupową. Jednak według Lisa trzeba pamiętać, że tego typu deklaracje często nieco odbiegają od rzeczywistości.

– Działa tu bardziej ogólny mechanizm powodujący, że niechętnie przyznajemy się, iż jesteśmy podatni na wpływ reklam i innych przekazów medialnych, dodatkowo wpływ ten może pozostawać nieuświadomiony i przez to niezauważalny dla samych zainteresowanych, a co za tym idzie, nieodnotowany w pomiarze. Pytani, czy reklamy wpływają na to, co kupujemy, najczęściej twierdzimy, że nie. Tymczasem większość kampanii reklamowych przynosi jednak oczekiwane efekty – mówi Tomasz Lis.

Wyniki dotyczące form aktywności polskich konsumentów przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej są częścią większego projektu realizowanego wspólnie przez On Board PR Ecco Network oraz Instytut Badania Opinii Homo Homini. Badanie zostało zrealizowane w styczniu 2012 roku na terenie całego kraju, na reprezentatywnej liczbowo grupie 2425 Polaków w wieku powyżej 18 lat.

Koszulka z logo  na Pierwszą Komunię

Sklepy już od dawna w sprzedaży są gadżety dla kibiców. Sklep www.sklepkibica2012.pl poleca oryginalne, licencjonowane produkty. Można kupić m.in.: maskotki, koszulki, torby, tornistry, zapachy samochodowe, ręczniki, pościele, smycze, kubki.

– Najlepiej sprzedają się koszulki, breloki, czapki, szaliki, ręczniki, kubki ceramiczne, kieliszki do wódki oraz kufle do piwa. Koszulki Euro 2012 są hitem wśród tegorocznych prezentów komunijnych – mówi Martin Jach z www.sklepkibica2012.pl.

Klientami internetowego sklepu są głównie kobiety, które kupują upominki dla swoich mężów, dzieci.

– Są też kolekcjonerzy, którzy tylko czekają na taką okazję jak mistrzostwa i kupują gadżety z logo – dodaje.

Właściciele największych zysków spodziewają się w czerwcu.

– Za chwilę Dzień Dziecka. To doskonała okazja, by obdarować pociechę jakimś drobiazgiem kibica. Myślę, że sprzedaż będzie zależała też od tego, jak będą grać nasi reprezentanci. Jeśli będzie im dobrze szło, na pewno zainteresowanie gadżetami będzie duże. Jeśli odpadną z rozgrywek, sprzedaż pewnie trochę spadnie. Liczymy też na kibiców drużyn zagranicznych, którzy zechcą mieć coś z logo mistrzostw na pamiątkę – dodaje Martin Jach.

Ale czapki szaliki, koszulki i inne piłkarskie upominki ma w swojej ofercie niemal każda sieć sklepów, a nawet mniejsze, osiedlowe placówki. Z tym że nie są to oficjalne gadżety sygnowane logo Euro 2012.

Łóżeczka i bransoletki

Na mistrzostwa specjalne kolekcje przygotowały też firmy, które na co dzień nie mają nic wspólnego z piłką nożną.

Tak zrobiła na przykład dziecięca marka Smyk, oferując dla najmłodszych kibiców sportową ofertę. Do wyboru są m.in.: gry, puzzle, książki, piłki, odzież. Najbardziej popularne są ubrania w barwach narodowych, które rodzice kupują nawet niemowlętom, i to nie tylko tym płci męskiej.

– Coraz częściej mamy i ich córki interesują się futbolem. Myślę, że w czasie Euro 2012 na ulicach polskich miast będzie mnóstwo dziewczynek i kobiet kibicujących naszej reprezentacji, ubranych w biało-czerwone stroje - mówi Marek Łebek, rzecznik prasowy sieci sklepów Smyk.

Produkty licencyjne UEFA EURO 2012 można kupić także w sieci Real, która została oficjalnym hipermarketem sprzedającym tego typu produkty.

O miłośniczkach i miłośnikach futbolu nie zapomniała firma Apart. Zainspirowana wyczekiwanym wydarzeniem sportowym przygotowała kolekcję ze srebra i stali szlachetnej, na którą składają się bransoletki na sznurkach (od 150 zł), zawieszki charms (od 99 zł) zegarek (610 zł), breloki (ok. 100 zł), spinki do mankietów (od 150 zł).

– Są nawiązania do oficjalnych maskotek mistrzostw, piłki, pucharu dla zwycięzców oraz biało-czerwonej flagi. Firma Apart, jako jedyna firma jubilerska, otrzymała pozwolenie na wykorzystanie zastrzeżonych znaków UEFA EURO 2012 TM i posiada licencję na wykorzystywanie tych znaków na produktach jubilerskich – mówi Helena Palej, rzeczniczka Apartu.

Kolekcjonerska biżuteria dostępna jest w salonach marki w całej Polsce i w Internecie.

Badani klienci coś jednak związanego z Euro kupują – 14 proc. badanych zadeklarowało chęć nabycia odzieży kibica, breloków i maskotek oraz artykułów spożywczych, takich jak piwo czy czipsy. Tylko 9 proc. z nich planuje jeszcze przed mistrzostwami zakup sprzętu RTV.

Przedsiębiorcy jednak zacierają ręce i liczą na klientów. Starają się swoją ofertę jak najściślej połączyć ze sportową imprezą. Stad przekąski reklamowane przez piłkarzy, telewizory „tylko na mistrzostwa", piłkarskie edycje napojów i kosmetyków, a nawet... biało-czerwone sznurowadła kibica oferowane przez jedną z sieci marketów.

Pozostało 88% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!