Obecnie poziom zaufania dla przedsiębiorstw jest taki sam, jaki osiągają organizacje pożytku publicznego, a według globalnego badania Edelman Trust Barometer 2019 aż 56 proc. społeczeństwa darzy zaufaniem firmy z sektora prywatnego.
Zmiana podejścia
Jeszcze kilka lat temu społeczna odpowiedzialność biznesu kojarzona była w Polsce wyłącznie z ocieplającymi wizerunek jednorazowymi akcjami lub wymysłami korporacji. Obecnie podejście to się zmienia, a społeczeństwo coraz częściej oczekuje, że to właśnie osoby zarządzające przedsiębiorstwami mogą wpłynąć pozytywnie na problemy społeczne. Według Edelman Trust Barometer 2019 aż 76 proc. badanych z całego świata uważa, że inicjatywę we wprowadzaniu takich zmian powinni przejąć prywatni przedsiębiorcy, nie czekając na działania rządzących.
– Zauważamy, że powoli także biznes bierze odpowiedzialność za niezbędne zmiany społeczne, zaraz obok organizacji pożytku publicznego czy rządów. Na przestrzeni ostatnich kilku lat wyraźnie widać, że firmy, także w Polsce, coraz lepiej rozumieją ideę społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i coraz lepiej ją wypełniają, budując kapitał zaufania wśród społeczeństwa. Przedsiębiorstwa są częścią większego otoczenia, a sposób ich funkcjonowania ma bardzo często przełożenie na środowisko naturalne czy społeczności lokalne – bez udziału biznesu nie da się wprowadzić koniecznych zmian – zauważa Izabela Walczewska-Schneyder, członek zarządu Benefit Systems, firmy będącej twórcą popularnych kart sportowych MultiSport.
W krajach zachodnich, gdzie CSR ma znacznie dłuższą tradycję, tworzą się porozumienia firm, które wierzą, że biznes może działać w słusznej sprawie. Przykładem jest powstały w USA B Corp, czyli ruch firm określanych mianem najlepszych dla świata, które społeczną odpowiedzialność wpisały w swój model biznesowy. Dla tych organizacji równie ważny jak zysk jest sposób prowadzenia biznesu. Obecnie do grona firm B Corp należy ponad 2600 przedsiębiorstw z całego świata, które działają w 150 branżach.
– Certyfikaty B Corp to świadectwa wydawane firmom za całokształt ich działalności na rzecz środowiska i społeczeństwa. Przyznawane są w wyniku całościowej oceny obejmującej ład korporacyjny, warunki pracownicze, kontakty ze społeczeństwem, wpływ działalności na środowisko naturalne czy wreszcie tworzenie korzyści dla klientów i partnerów – mówi Nathan Gilbert, dyrektor wykonawczy B Lab Europe, organizacji przyznającej certyfikat B Corp.