Zdecydowana większość, bo aż 95 proc., towarów wytwarzanych przez światową gospodarkę jest opakowana. Rynek opakowań systematycznie się rozwija w miarę rozwoju gospodarczego kraju i wzrostu zamożności społeczeństwa. Wzrost konsumpcji powoduje zwiększone zapotrzebowanie na opakowania. Dodatkowo z badań rynkowych wynika, że to opakowanie sprzedaje produkt – klienci niekoniecznie kupują to, czego rzeczywiście potrzebują, lecz to, co im się podoba. Rynek potrzebuje opakowań, więc ich producenci rozwijają się w błyskawicznym tempie.
Nowe spojrzenie na kwestię opakowań rzuca zaproponowany przez Komisję Europejską pakiet dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym. Wprowadza on zmiany do dyrektywy w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, a także dyrektywy odpadowej, nadając większe znaczenie rozszerzonej odpowiedzialności producenta – jednej z kluczowych zasad gospodarowania odpadami opakowaniowymi.
Największy producent
Polska jest jednym z największych rynków opakowań w Europie. Wg danych Polskiej Izby Opakowań wartość rynku opakowań w Polsce (mierzona wartością sprzedanych opakowań) w 2015 r. wyniosła ponad 8,6 mld euro (ok. 40 mld zł), co w przeliczeniu na mieszkańca (per capita) wynosi ok. 227 euro. Oznacza to, że w skali roku wydajemy około 1000 zł na opakowania produktów, które kupujemy. Ciągle też odnotowywany jest dynamiczny wzrost wartości rynku, który w 2015 r. sięgnął 4,5–5 proc.
Średnio w wysokorozwiniętych krajach zużycie opakowań na jednego mieszkańca waha się w granicach 300–340 euro, więc jest ono ok. 40 proc. wyższe niż w Polsce. Jednak w perspektywie kolejnych lat spodziewać się można wzrostu tego wskaźnika do poziomu zbliżonego do rynków rozwiniętych krajów Europy Zachodniej.
Na przestrzeni lat zaobserwować można stały wzrost masy wprowadzanych na rynek opakowań. W 2015 roku na polski rynek wprowadzonych zostało ok. 5 mln ton opakowań, z czego ponad 18 proc. stanowiły opakowania z tworzyw sztucznych.