Reklama

W urzędzie telefon głuchy, a terminów online brak - jak magistraty funkcjonują w czasie pandemii

W wielu magistratach trzeba umówić się z dużym wyprzedzeniem i odczekać swoje w kolejkach.

Aktualizacja: 08.09.2020 10:20 Publikacja: 07.09.2020 19:59

W urzędzie telefon głuchy, a terminów online brak - jak magistraty funkcjonują w czasie pandemii

Foto: Adobe Stock

Z powodu pandemii urzędy miast pracują na pół gwizdka. Bywa, że opóźnieniom i problemom nie jest winien Covid-19, tylko zła organizacja pracy lub człowiek.

Trudna sztuka umawiania

Wiele urzędów wciąż przypomina twierdzę. Wejść do środka wolno dopiero po umówieniu wizyty. A z jej rezerwacją bywa różnie.

– 28 września traci ważność mój dowód osobisty. Na stronie internetowej dzielnicy znalazłam informację, że mogę zadzwonić i umówić się na wymianę dowodu lub zarezerwować wizytę online. Mimo wielu prób nie dodzwoniłam się. Rezerwacja online też była poza moim zasięgiem – wyjaśnia mieszkanka warszawskiego Wilanowa.

– Terminy wizyt były podane na najbliższe dwa tygodnie i nie było żadnego wolnego. W połowie miesiąca polowałam więc na terminy na kolejne dwa tygodnie. Nie udało się. Całe szczęście dowód można wymienić w innych dzielnicach. Okazało się, że sąsiedni Ursynów ma o wiele lepiej zorganizowany system rezerwacji. Chociaż podane w rezerwacji godziny są w praktyce fikcją. Nie wejdzie się do urzędu, dopóki urzędnik nie spojrzy na listę umówionych wizyt. A to trwa i trwa. Tworzą się kolejki i jak tu być punktualnym – zastanawia się mieszkanka Warszawy.

Czytaj też: Koronawirus: otwarcie urzędów - jakie sprawy można załatwić

Reklama
Reklama

Zdalnie nie zawsze lepiej

Problem jest doskonale znany Rafałowi Dębowskiemu, adwokatowi specjalizującemu się w prawie nieruchomości.

– Niestety, pandemia mocno spowolniła załatwianie spraw typowo prywatnych, jak i związanych z inwestycjami – przyznaje mec. Rafał Dębowski. – Wielu urzędników pracuje zdalnie. Jak mogą szybko wydać pozwolenie na budowę, skoro akta są w urzędzie? To nierealne. Nie powinni też takich dokumentów przynosić do domu. I koło się zamyka. Sprawdza się przesyłanie skanów dokumentów. Ale nie w każdym wypadku. Trudno wymagać od urzędnika zeskanowania kilkusetstronicowego projektu budowlanego dużej inwestycji – tłumaczy Rafał Dębowski.

Kwarantanna wniosku

Dużo bardziej krytyczny jest Piotr Pałka, radca prawny z Kancelarii Prawnej Derc Pałka.

– Nie wszystko da się usprawiedliwić Covid-19. Nawet jeśli pewne formalności uda się załatwić online, to i tak w niektórych urzędach nie można odebrać decyzji, tylko czeka się, aż przyjdzie pocztą – twierdzi mec. Pałka. I podaje przykład urzędniczego absurdu: – E-mailem wysłałem wniosek o wydanie zezwolenia na zjazd z drogi. Urzędnik wydrukował je i poddał 14-dniowej kwarantannie. Ciekawe po co, przecież koronawirus nie rozprzestrzenia się e-mailem. Domyślam się tylko, że regulacje wewnętrzne urzędu przewidują, że korespondencję przychodzącą poddaje się kwarantannie. Pewnie e-maile traktuje się jako listy przychodzące. Wniosek przez absurdalną procedurę został więc dwa tygodnie później rozpatrzony – mówi Piotr Pałka.

Sami urzędnicy przyznają, że w pandemii nie jest łatwo, ale starają się problemy rozwiązywać. Do niektórych można już przyjść bez wcześniejszego umawiania się.

– Większość spraw w Departamencie Obsługi Mieszkańców można załatwić następnego dnia, umawiając się telefonicznie lub internetowo. Dotyczy to spraw związanych z dowodami osobistymi, prawem jazdy czy zameldowania. Największe powodzenie ma rejestracja pojazdów i tu okres oczekiwania na załatwienie sprawy wynosi około trzech tygodni – wyjaśnia Kamila Bogacewicz z Urzędu Miasta w Białymstoku.

Reklama
Reklama

– Ze względu na bardzo duże zainteresowanie internetową rezerwacją wizyt wystąpiły problemy techniczne i nie można dokonać rezerwacji z większym wyprzedzeniem niż siedem dni. W ciągu kilku dni problem ma zostać usunięty. Terminy wizyt rezerwowane telefonicznie są proponowane za ok. dwa–trzy tygodnie. Uruchomiliśmy specjalne linie dla poszczególnych spraw, aby ułatwić interesantom dostęp do UM. W sumie to 20 różnych numerów, jednak trzeba mieć świadomość, że w mieście, w którym żyje blisko 400 tys. mieszkańców, są problemy z dodzwonieniem się do urzędu – tłumaczy Dariusz Sadowski z Urzędu Miasta w Szczecinie.

W Lublinie wszystkie referaty wydziału spraw administracyjnych i USC przyjmują interesantów na bieżąco, bez umawiania. Dotyczy to m.in. spraw dowodów osobistych, ewidencji ludności, rejestrów i zezwoleń.

Co mówią przepisy

Prace urzędów w pandemii reguluje par. 21 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 7 sierpnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Przepis mówi, że aż do odwołania w urzędach administracji publicznej lub jednostkach organizacyjnych wykonujących zadania o charakterze publicznym dopuszczalna liczba interesantów przebywających w tym samym czasie, w jednym pomieszczeniu nie może być większa niż jedna osoba na jedno stanowisko obsługi, z wyłączeniem osób wykonujących zadania należące do obsługi interesantów.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama