Urzędy przestawią się na cyfrowe listy

Rejestrowane doręczenia elektroniczne mają zdominować korespondencję w życiu publicznym i kontaktach z urzędami.

Aktualizacja: 05.10.2021 09:23 Publikacja: 05.10.2021 05:54

Urzędy przestawią się na cyfrowe listy

Foto: AdobeStock

5 października weszła w życie lwia część ustawy o doręczeniach elektronicznych, która przewiduje cyfryzację korespondencji napływającej z urzędów, ale jej wdrożenie rozłożone jest na kilka lat.

Zadanie na lata

Nowa usługa pozwoli elektronicznie przekazać przesyłkę z potwierdzeniem jej wysłania i nadania oraz jej odbioru, z zachowaniem poufności danych oraz zabezpieczeniem, by nie trafiły do osoby nieuprawnionej.

Czytaj więcej

Nowe sprawy, które można załatwić przez specjalny portal skarbówki

Z czasem każdy obywatel, przedsiębiorca czy spółka oraz instytucje publiczne będą miały swój adres do kontaktu z administracją, a wszystkie adresy podmiotów publicznych będą w Bazie Adresów Elektronicznych.

Po wdrożeniu systemu cała korespondencja podmiotów publicznych nadawana będzie w formie elektronicznej, a

e-doręczenia będą wykorzystywane w każdym procesie administracyjnym, sądowym. Program jest jednak rozłożony na lata, a samo wejście ustawy dla niektórych sektorów życia publicznego zostało w ostatniej chwil przesunięte.

I tak, stosowanie e-doręczeń administracja rządowa ma zacząć od 5 lipca 2022 r., podobnie ZUS, KRUS i NFZ, a jednostki samorządu terytorialnego: gminy, powiaty, województwa – od 1 stycznia 2024 r. Sądy i trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i służba więzienna będą obowiązane stosować usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej od 1 października 2029 r., a więc mają dużo czasu na przygotowanie się.

ale nie musi

Osoby fizyczne będą mogły założyć swój adres do e-doręczeń już od 5 października 2021 r., ale nie muszą. Dla osób niemających dostępu do internetu bądź z innych przyczyn wykluczonych internetowo będzie zaś udostępniona równoległa pocztowa usługa tzw. hybrydowa, polegająca na tym, że wysłana elektronicznie korespondencja zostanie przetworzona przez dostawcę w tradycyjną papierową postać. Od września 2029 r. e-doręczenia zastąpią obecną platformę ePUAP.

Najpierw Poczta Polska

Doręczeniami elektronicznymi oraz usługą hybrydową będzie się zajmował operator wybierany w konkursie, który poniesie odpowiedzialność odszkodowawczą w przypadku nienależytego wykonania usługi. W okresie przejściowym, do 31 grudnia 2025 r., obowiązki operatora powierzono Poczcie Polskiej. Poczta ma pobierać od nadawcy opłatę za przekazywanie e-korespondencji, a rozporządzenie wykonawcze określi metodologię ustalania opłat, zapewniając ich przejrzystość i celowość.

Wirtualny adres

Samo założenie i utrzymanie adresu elektronicznego ma być bezpłatne. Obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych, wpisanego do bazy adresów, nałożony został natomiast na osoby wykonujące zawody zaufania publicznego: adwokatów, radców i notariuszy od 5 lipca 2022 r., a także na podmioty wpisane do KRS. Dla podmiotów wpisanych do CEIDG obowiązek posiadania adresu do doręczeń został odroczony do 1 października 2026 r.

– Plan przejścia z papierowej korespondencji na elektroniczną jest niezbędny, jego plusem jest też to, że z myślą o osobach wykluczonych cyfrowo, które z różnych względów nie chcą lub nie mogą skorzystać z usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, utworzono hybrydową procedurę doręczeń. Wadą noweli są natomiast niejasności powodowane różnymi terminami wprowadzania tych zmian, co może się też przełożyć na niewielką popularność doręczeń elektronicznych w początkowym okresie obowiązywania ustawy – ocenia Piotr Nepelski, radca prawny, Kancelaria Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy.

Podstawa prawna: ustawa o doręczeniach elektronicznych, DzU z 22 grudnia 2020 r., poz. 2320

Bartosz Karolczyk radca prawny, Kancelaria Domański Zakrzewski Palinka

Regulację oceniam dobrze. Niemniej jej skutki będą odczuwalne bardzo powoli i stopniowo, co jest zrozumiałe przy tak dużym i nowym systemie. Jasne jest, że królikiem doświadczalnym będą (tradycyjnie, chciałoby się rzec) przedsiębiorcy, a więc – w domyśle – ci najbardziej zaradni i otwarci. Przedsiębiorcom usługa ta rzeczywiście powinna przynieść oszczędności czasu i pieniędzy, choć trudno teraz ocenić, na ile będzie popularna. W praktyce bowiem biznes zasadniczo nie korzysta z poczty. Ten sposób komunikacji jest stosowany w bardzo ograniczonym zakresie. Założenie konta już 5 października nie przyniesie ani Kowalskiemu, ani prywatnej firmie natychmiastowych wymiernych korzyści. To dopiero początek procesu.

5 października weszła w życie lwia część ustawy o doręczeniach elektronicznych, która przewiduje cyfryzację korespondencji napływającej z urzędów, ale jej wdrożenie rozłożone jest na kilka lat.

Zadanie na lata

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Posiadaczy starych kominków czeka kara lub wymiana. Terminy zależą od województwa
W sądzie i w urzędzie
Prawo jazdy nie do uratowania, choć kursanci zdali egzamin
Prawo karne
Przerwanie wałów w Jeleniej Górze Cieplicach. Jest stanowisko dewelopera
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Zarządzenie flotą może być przyjemnością
Prawo karne
Powódź 2024. Szaber to kradzież zasługująca na szczególne potępienie