Większość interesantów docenia działanie skarbówki - wyniki badania ankietowego

Około 80 proc. osób odwiedzających urzędy skarbowe jest zadowolonych z obsługi. Resort finansów nie ujawnia jednak, jakie sprawy zadowoliły, a jakie zirytowały podatników.

Aktualizacja: 29.07.2021 12:24 Publikacja: 29.07.2021 07:46

Większość interesantów docenia działanie skarbówki - wyniki badania ankietowego

Foto: Adobe Stock

Według ankiet, jakie od kwietnia przeprowadzają urzędy skarbowe w całym kraju, z wizyty w urzędzie skarbowym ogólnie zadowolonych jest 79 proc. osób. Podobny odsetek – 76 proc. – przyznał, że załatwił sprawę od razu. Aż 81 proc. respondentów ankiety twierdzi, że zarekomendowałoby obsługę przez danego pracownika urzędu skarbowego znajomym lub rodzinie.

– Bezpośrednia obsługa klienta w urzędzie nie zawsze jest łatwa, ale jak widać, doceniają oni naszą pracę. Dziękuję za to pracownikom urzędów skarbowych – powiedziała Magdalena Rzeczkowska, wiceminister finansów i szefowa Krajowej Administracji Skarbowej.

Czytaj też: e-Urząd Skarbowy: złóż pisma i zeznania bez wychodzenia z domu

Badanie przeprowadzano w ten sposób, że ankieta z pytaniami trafiała do petentów urzędów, którzy umówili się zawczasu na wizytę, podając przy tym swój adres e-mail. Od kwietnia na takie ankiety odpowiedziało około 25 tys. osób. Było to tylko 8 proc. spośród tych, którzy ankiety otrzymali. MF zapewnia jednak, że to i tak duża próba statystyczna. Wśród aktywnych respondentów były osoby prywatne, przedsiębiorcy, urzędnicy, biura rachunkowe oraz kancelarie prawne.

W ankiecie pytano też, z jakimi sprawami interesanci przychodzili do urzędów i w jakich konkretnych sprawach było najwięcej osób zadowolonych i niezadowolonych z obsługi i załatwienia sprawy. Wyników tej części ankiety MF na razie jednak nie udostępniło.

– Są obszary, nad którymi musimy jeszcze popracować – skwitował to minister Tadeusz Kościński.

Według MF najsilniejszy wpływ na poziom satysfakcji ma liczba wizyt w urzędzie konieczna do załatwienia sprawy. Zadowolenie wynika też z kompetencji, sprawności i pomocy pracownika urzędu skarbowego. Załatwienie sprawy podczas jednej wizyty znacząco wpływa na skłonność klientów do rekomendowania pracownika, który ich obsługiwał.

W ankietach oprócz wskazania zadowolenia albo niezadowolenia można było zostawić także swobodny komentarz. MF przytoczyło kilka z nich. Były takie pełne wdzięczności: „osoba, która miała mnie obsługiwać, znalazła mnie na korytarzu i poprosiła do siebie, przed umówionym czasem, bo wiedziała, że już czekam". Ale też nieraz podatnicy okazywali niezadowolenie, utyskując na „czekanie i wymaganie dokumentów, które urząd skarbowy i tak posiada".

MF wprawdzie nie mierzyło w badaniu szybkości odpowiadania na wnioski interesantów, ale wskazuje, że ma to znaczenie dla jego satysfakcji. Szybkość tę zmierzył natomiast Business Centre Club w opublikowanym w grudniu 2020 r. badaniu zadowolenia firm z kontaktów ze skarbówką. Wówczas okazało się, że w 2/3 przypadków urząd skarbowy odpowiada na pytania zadawane mailem tego samego dnia lub nazajutrz.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów