Minister określi standardowe wzory pism w procedurach administracyjnych

Ministerstwa przygotują wzory prawie 70 wniosków, np. o wydanie zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej czy pozwolenia na handel alkoholem.

Publikacja: 01.08.2013 08:55

Ministerstwo Gospodarki przedstawiło projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych. Zakłada on przyznanie wyłącznego prawa do określania wzorów pism administracyjnych właściwym ministrom.

Co istotne, opracowane we właściwych ministerstwach wzory wniosków o wydanie zezwolenia, o wpis do rejestru, zmianę danych w zezwoleniu lub rejestrze, o wydanie licencji czy zgłoszenia danej działalności właściwemu organowi będą mogły zostać wykorzystane nie tylko jako e-wnioski. Będą mogły także zostać wypełnione i złożone w tradycyjnej, papierowej, formie.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami w praktyce każdy organ administracji publicznej może przygotować i wprowadzić do obiegu własne wzory pism stosowanych w e-postępowaniu administracyjnym.

Prowadzi to w efekcie do funkcjonowania kilku, a nawet kilkudziesięciu  różnych wzorów dokumentów stosowanych do tych samych procedur administracyjnych. Wszystko tylko dlatego, że są one przygotowywane przez różne organy. Przykładowo, w wypadku wniosku o wydanie zezwolenia na detaliczną sprzedaż alkoholu może funkcjonować nawet 2478 różnych wzorów.

Jak czytamy w ocenie skutków regulacji, ustawa ma mieć pozytywny wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość głównie poprzez wprowadzenie ułatwień dla obywateli, a przede wszystkim przedsiębiorców.

Standaryzacja wzorów formularzy i ich przesyłanie drogą elektroniczną może przynieść gospodarce oszczędności rzędu 2 mln zł rocznie (700 tys. zł zaoszczędzone na wysyłce oraz około 1,3 mln zł dzięki oszczędności czasu pracy).

W ocenie Ministerstwa Gospodarki ujednolicenie elektronicznych wzorów pism to istotny krok w stronę wprowadzania e-administracji.

Propozycję standaryzacji ponad 70 wzorów pism administracyjnych pozytywnie ocenili również przedsiębiorcy.

etap legislacyjny uzgodnienia międzyresortowe

Ministerstwo Gospodarki przedstawiło projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych. Zakłada on przyznanie wyłącznego prawa do określania wzorów pism administracyjnych właściwym ministrom.

Co istotne, opracowane we właściwych ministerstwach wzory wniosków o wydanie zezwolenia, o wpis do rejestru, zmianę danych w zezwoleniu lub rejestrze, o wydanie licencji czy zgłoszenia danej działalności właściwemu organowi będą mogły zostać wykorzystane nie tylko jako e-wnioski. Będą mogły także zostać wypełnione i złożone w tradycyjnej, papierowej, formie.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"