Ministerstwo Gospodarki przedstawiło projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych. Zakłada on przyznanie wyłącznego prawa do określania wzorów pism administracyjnych właściwym ministrom.
Co istotne, opracowane we właściwych ministerstwach wzory wniosków o wydanie zezwolenia, o wpis do rejestru, zmianę danych w zezwoleniu lub rejestrze, o wydanie licencji czy zgłoszenia danej działalności właściwemu organowi będą mogły zostać wykorzystane nie tylko jako e-wnioski. Będą mogły także zostać wypełnione i złożone w tradycyjnej, papierowej, formie.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami w praktyce każdy organ administracji publicznej może przygotować i wprowadzić do obiegu własne wzory pism stosowanych w e-postępowaniu administracyjnym.
Prowadzi to w efekcie do funkcjonowania kilku, a nawet kilkudziesięciu różnych wzorów dokumentów stosowanych do tych samych procedur administracyjnych. Wszystko tylko dlatego, że są one przygotowywane przez różne organy. Przykładowo, w wypadku wniosku o wydanie zezwolenia na detaliczną sprzedaż alkoholu może funkcjonować nawet 2478 różnych wzorów.
Jak czytamy w ocenie skutków regulacji, ustawa ma mieć pozytywny wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość głównie poprzez wprowadzenie ułatwień dla obywateli, a przede wszystkim przedsiębiorców.