Po 196 latach Royal Mail rezygnuje z własnych pociągów pocztowych

Niemal 200 lat historii przewozu poczty pociągami Royal Mail dobiega kresu. Brytyjska poczta skoncentruje się na przewozie przesyłek transportem drogowym.

Publikacja: 11.07.2024 14:28

Po 196 latach Royal Mail rezygnuje z własnych pociągów pocztowych

Foto: Bloomberg

Royal Mail zaczęła obsługę transportu poczty pociągami jeszcze w 1830 roku, zaledwie 5 lat po tym, co uważa się za początek transportu kolejowego (faktyczny, choć jeszcze z napędem konnym miał miejsce już w 1803 roku). W szczytowym okresie, przed II wojną światową, Royal Mail miała ponad 130 własnych pociągów. Ale to już nie wróci, bo brytyjska poczta rezygnuje z nich całkowicie.

„Zaprzestaniemy obsługi własnych pociągów”

Rzecznik Royal Mail stwierdził, że pozyskiwanie części zamiennych do własnych, niemal 30-letnich pociągów, staje się coraz trudniejsze. Z przeprowadzonej analizy biznesowej wynika, że lepszą opcją dla Królewskiej Poczty będzie rezygnacja z własnych pociągów, koncentracja na przewozie przesyłek ciężarówkami i korzystanie z komercyjnych usług kolejowych.

Czytaj więcej

Czeski miliarder przejmuje słynną brytyjską pocztę. Niepokój na Wyspach

– W celu poprawy niezawodności, zwiększenia opłacalności oraz zachowania spójności z naszymi celami w zakresie ochrony środowiska, w nadchodzących miesiącach zaprzestaniemy obsługi własnych pociągów, jednocześnie kontynuując korzystanie z transportu kolejowego, drogowego i lotniczego do przewozu poczty we wszystkie zakątki Wielkiej Brytanii – podała Royal Mail w komunikacie cytowanym przez „The Guardian”.

Obecna decyzja zarządu Królewskiej Poczty stanowi zwrot o 180 stopni w stosunku do ogłoszonej w 2022 r. strategii zakładającej trzykrotny wzrost wolumenu przewozu przesyłek koleją i ograniczenie transportu drogowego. Andrea Rossi, dyrektor generalny DB Cargo UK (która to firma obsługiwała pociągi pocztowe) stwierdził, że jest „rozczarowany” decyzją. Zasugerował też, całkiem logicznie, że może to skutkować zwiększeniem liczby ciężarówek na drogach.

Optymalizacja usług pocztowych

Royal Mail szacuje jednak, że obecnie raptem 3 procent jej przesyłek podróżuje koleją. Przeniesienie ich na drogi stworzy dodatkowe 30 etatów dla kierowców, a flota pojazdów RM to, między innymi, 5000 elektrycznych furgonetek oraz liczne ciężarówki napędzane biodieslem.

Poczta niedawno zrezygnowała z połowy codziennych czarterów lotniczych do przewozu poczty. Był to element usprawniania usług, na które powołały się władze poczty, rezygnując z własnych pociągów. Reforma mająca na celu usprawnienie sposobu przewozu przesyłek będzie realizowana niezależnie od trwającego przejęcia poczty przez EP Group.

Royal Mail zaczęła obsługę transportu poczty pociągami jeszcze w 1830 roku, zaledwie 5 lat po tym, co uważa się za początek transportu kolejowego (faktyczny, choć jeszcze z napędem konnym miał miejsce już w 1803 roku). W szczytowym okresie, przed II wojną światową, Royal Mail miała ponad 130 własnych pociągów. Ale to już nie wróci, bo brytyjska poczta rezygnuje z nich całkowicie.

„Zaprzestaniemy obsługi własnych pociągów”

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Usługi
Zmiany kadrowe we władzach Poczty Polskiej. Trudna sytuacja finansowa giganta
Usługi
Ile Niemcy zarobią na Euro 2024? Ekonomiści podają konkretną sumę
Usługi
Polacy nie chcą rezygnować z usług pocztowych
Usługi
Sektor usług biznesowych stawia na transformację z AI
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Usługi
Poczta Polska strajkuje. Na dwie godziny wstrzymano pracę