Poprawa jakości obsługi klienta kluczowa dla ubezpieczycieli

Celem towarzystw ubezpieczeniowych musi być też efektywność likwidacji szkód – oceniają eksperci

Publikacja: 20.01.2011 00:52

Kryzys wpłynął na plany ubezpieczycieli. Muszą bardziej dbać o jakość i koszty, a nie tylko liczyć n

Kryzys wpłynął na plany ubezpieczycieli. Muszą bardziej dbać o jakość i koszty, a nie tylko liczyć na większe zyski z inwestycji.

Foto: Rzeczpospolita

Jeśli towarzystwa ubezpieczeniowe myślą o sukcesie biznesowym w najbliższych latach, muszą poprawić jakość obsługi klienta, a przede wszystkim efektywność likwidacji szkód – wskazują eksperci w dokumencie „World Insurance Report 2011” stworzonym przez firmę doradczą Capgemini i organizację EFMA (European Financial Marketing Association), do którego dotarła „Rz”.

Autorzy raportu podkreślają, że otoczenie biznesowe od trzech lat jest dla ubezpieczycieli niesprzyjające: zmieniają się preferencje klientów.

Od ogólnego wskaźnika kosztów (w latach 2006 – 2009 rósł w tempie 0,3 proc. rocznie) znacznie szybciej rośnie wskaźnik wydatków na odszkodowania (w tempie 4,6 proc.).

Do tego następują zmiany w funkcjonowaniu nadzoru nad rynkami, do których firmy muszą się dostosować, ponosząc dodatkowe koszty. Poza tym kryzys spowodował spadek przychodów z inwestycji, a 2011 r. nie będzie pod tym względem lepszy niż poprzednie lata. Przewiduje się, że rentowność obligacji ma wzrosnąć.

– Kryzys finansowy jest dla ubezpieczycieli brutalnym przypomnieniem, że nie mogą liczyć wyłącznie na dochody z inwestycji. By osiągnąć zrównoważony wzrost, muszą również skupić się na podstawowych elementach działalności operacyjnej – twierdzi Jean Lassignardie, wiceprezydent Capgemini Global Financial Services.

W jaki dokładnie sposób ubezpieczyciele mogą wybrnąć z tej nieciekawej sytuacji? Według ekspertów Capgemini i EFMA, by odbierać rynek konkurentom i wzmacniać markę, towarzystwa muszą się skupić na poprawie efektywności w zakresie likwidacji szkód.

„Chodzi tu zarówno o wdrożenie nowych technologii, które pozwolą zwiększyć wykrywalność oszustw ubezpieczeniowych, jak i rozwiązań, które generalnie poprawią jakość i szybkość obsługi klienta” – czytamy w raporcie. To oczywiście wiąże się z kosztami, ale ubezpieczyciele tak czy inaczej będą musieli je ponosić, by pozytywnie odróżniać się od konkurencji.

[wyimek]63 towarzystwa ubezpieczeniowe działają w Polsce[/wyimek]

Autorzy „World Insurance Report 2011” zwracają uwagę, że utrzymanie posiadanych już klientów jest kluczowe dla ubezpieczycieli. W tej chwili jeden na pięciu zmienia towarzystwo po tym, jak przeszedł procedurę likwidacji szkody. – Tymczasem pozyskanie nowego klienta jest siedem razy droższe niż utrzymanie starego – przekonują autorzy dokumentu.

Raport został oparty na badaniu przeprowadzonym w 14 krajach (m.in. Kanadzie, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i USA). Informacje zbierano na podstawie wywiadów i ankiet przeprowadzanych wśród 58 menedżerów ubezpieczeniowych wysokiego szczebla.

Jeśli towarzystwa ubezpieczeniowe myślą o sukcesie biznesowym w najbliższych latach, muszą poprawić jakość obsługi klienta, a przede wszystkim efektywność likwidacji szkód – wskazują eksperci w dokumencie „World Insurance Report 2011” stworzonym przez firmę doradczą Capgemini i organizację EFMA (European Financial Marketing Association), do którego dotarła „Rz”.

Autorzy raportu podkreślają, że otoczenie biznesowe od trzech lat jest dla ubezpieczycieli niesprzyjające: zmieniają się preferencje klientów.

Pozostało 82% artykułu
Ubezpieczenia
PZU z nową strategią. W niej sprzedaż Aliora do Pekao, wzrost zysku i dywidendy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ubezpieczenia
Artur Olech, prezes PZU. O zbrodniach przeszłości i planie na przyszłość
Ubezpieczenia
PZU zaskoczyło na plus wynikami. Kurs mocno w górę
Ubezpieczenia
Solidne wyniki PZU mimo powodzi. Niebawem nowa strategia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ubezpieczenia
Mało chętnych na Europejską Emeryturę