Ubezpieczyciele kuszą klientów darmową kawą

Wieloletnia wojna cenowa i rosnące koszty odszkodowań sprawiły, że firmy ubezpieczeniowe szukają nowych sposobów na przyciągnięcie klientów.

Publikacja: 15.02.2015 21:00

W 2014 roku wysłano o 5,4 tys. wezwań do zapłaty OC dla pojazdów jeżdżących po Polsce wiecej niż rok

W 2014 roku wysłano o 5,4 tys. wezwań do zapłaty OC dla pojazdów jeżdżących po Polsce wiecej niż rok wcześniej.

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Ubezpieczyciele próbują skłonić kierowców w inny sposób niż tylko niższą ceną, aby sięgnęli po polisę i wybrali właśnie ich ofertę. Link4 od początku lutego promuje polisy na ponad 100 stacjach paliw Moya – klienci, którzy skontaktują się z firmą za pośrednictwem stacji i skorzystają z oferty, otrzymają bony zakupowe o wartości do 200 zł. do wykorzystania na stacjach Moya.

Z kolei Aviva nawiązała podobną współpracę z Orlenem. Osobom, które sprawdzą propozycję Avivy i obliczą składkę na stronie internetowej, ubezpieczyciel gwarantuje kawę lub hot doga na stacji Orlenu. Poza tym kierowca otrzymuje 1000 punktów w programie VITAY. Jednocześnie mieszkańcy Warszawy, który kupią w pakiecie OC i AC, mogą raz w roku za darmo odholować auto. Dodatkowo także raz w roku każdy posiadacz OC w Avivie po stłuczce lub innym zdarzeniu drogowym ma prawo wziąć udział w jednodniowym kursie w akademii bezpiecznej jazdy w swojej okolicy lub wykorzystać sześć godzin jazdy doszkalającej.

Atrakcyjne pakiety

Urszula Szwarc, zastępca dyrektora Handlowego w Europ Assistance Polska, wyjaśnia, że niektórzy ubezpieczyciele, zamiast konkurować wysokością składek ubezpieczeń komunikacyjnych, decydują się na uatrakcyjnienie swoich produktów pakietami assistance. Jednym z takich dodatków jest np. organizacja procesu rehabilitacji po wypadku komunikacyjnym czy assistance medyczny po wypadku lub druga opinia medyczna. Proama np. wprowadza tzw. wsparcie dziecka, produkt, który daje rentę dla dziecka osieroconego w wyniku wypadku opiekuna/rodzica.

Warta, Uniqa i PZU uważają, że w ich przypadku bardziej od ceny liczy się fakt, że kupując u nich OC, klient korzysta z usługi bezpośrednia likwidacja szkód. – Ubezpieczyciel bierze na siebie wszelkie sprawy poszkodowanego związane z dochodzeniem odszkodowania u ubezpieczyciela sprawcy – przekonuje Agnieszka Rosa z biura prasowego PZU. – Dodajemy do OC świadczenia rehabilitacyjne dla wszystkich osób w samochodzie oraz NNW z trzy razy wyższą niż do tej pory sumą ubezpieczenia za każde miejsce w pojeździe – podkreśla Paweł Boryczka, dyrektor departamentu ubezpieczeń komunikacyjnych Uniqa. Do tego bezpłatne ubezpieczenie MiniAssistance i Zielona karta

Nie wiadomo jednak, czy spodoba się to Komisji Nadzoru Finansowego, która uważa, że każdy produkt powinien być sprzedawany za cenę odpowiadającą ewentualnym świadczeniom.

Pozbawieni odpowiedzialności

Walkę cenową utrudniają kierowcy bez OC, którzy zawyżają ceny polis. Jedynie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny w wyniku własnych kontroli wysłał do końca listopada 2014 roku 12,6 tys. wezwań do zapłaty OC – o 5,4 tys. więcej niż rok wcześniej. Taka sytuacja powoduje, że rośnie też wartość szkód spowodowanych na europejskich drogach przez polskich kierowców bez OC. Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wypłaciło z tego tytułu w ubiegłym roku aż 8,5 mln zł. Ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej.

– Plaga kierowców znad Wisły, prowadzących pojazdy nieubezpieczone, zbiera coraz większe żniwo – podkreśla Mariusz Wichtowski, prezes zarządu PBUK. – Liczba powodowanych przez nich wypadków z roku na rok rośnie, a wzrost wartości szkód w ostatnim roku zastraszająco przyspieszył.

Zdaniem przedstawicieli branży po okresie wojny cenowej nadchodzi czas rywalizacji przede wszystkim jakością. – Zanosi się, że ten rok będzie upłynie pod znakiem korzystnej dla klientów zmiany jakościowej na rynku polis komunikacyjnych OC – uważa Adam Uszpolewicz, prezes grupyAviva. – Będzie kilka impulsów: wejście w życie zaleceń KNF dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych, upowszechnienie modelu BLS i nowe propozycje ubezpieczycieli. Polacy zaczną sobie uświadamiać, że składka na polisę OC to nie są stracone pieniądze lub parapodatek, ale zakup usługi dla siebie. A skoro dla siebie, to większe znaczenie zyska jakość obsługi, usługi dodatkowe i reputacja marki.

Bartosz Olszycki, dyrektor biura rozwoju produktów komunikacyjnych w Warcie

Obecnie kluczowym elementem dla zapewniania sobie przewagi konkurencyjnej na rynku jest zaproponowanie zupełnie nowych rozwiązań klientom ubezpieczającym swojej samochody. Szczególnym wyzwaniem jest zaoferowanie klientom kupującym OC komunikacyjne takiego zakresu ochrony, który sprawi, że będą je kupowali także dla siebie, a nie tylko z obowiązku. Wierzymy, że popularność zdobędą pakiety OC, które zapewnią np. wsparcie po wypadku również im samym, dzięki włączeniu assistance czy usługi bezpośredniej likwidacji szkody.

Ubezpieczyciele próbują skłonić kierowców w inny sposób niż tylko niższą ceną, aby sięgnęli po polisę i wybrali właśnie ich ofertę. Link4 od początku lutego promuje polisy na ponad 100 stacjach paliw Moya – klienci, którzy skontaktują się z firmą za pośrednictwem stacji i skorzystają z oferty, otrzymają bony zakupowe o wartości do 200 zł. do wykorzystania na stacjach Moya.

Z kolei Aviva nawiązała podobną współpracę z Orlenem. Osobom, które sprawdzą propozycję Avivy i obliczą składkę na stronie internetowej, ubezpieczyciel gwarantuje kawę lub hot doga na stacji Orlenu. Poza tym kierowca otrzymuje 1000 punktów w programie VITAY. Jednocześnie mieszkańcy Warszawy, który kupią w pakiecie OC i AC, mogą raz w roku za darmo odholować auto. Dodatkowo także raz w roku każdy posiadacz OC w Avivie po stłuczce lub innym zdarzeniu drogowym ma prawo wziąć udział w jednodniowym kursie w akademii bezpiecznej jazdy w swojej okolicy lub wykorzystać sześć godzin jazdy doszkalającej.

Ubezpieczenia
PZU z nową strategią. W niej sprzedaż Aliora do Pekao, wzrost zysku i dywidendy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ubezpieczenia
Artur Olech, prezes PZU. O zbrodniach przeszłości i planie na przyszłość
Ubezpieczenia
PZU zaskoczyło na plus wynikami. Kurs mocno w górę
Ubezpieczenia
Solidne wyniki PZU mimo powodzi. Niebawem nowa strategia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ubezpieczenia
Mało chętnych na Europejską Emeryturę