Szwankują silniki Rolls-Royce'a w dreamlinerach SIA

Singapore Airliners uziemił dwa boeingi B787-10 Dreamliner z powodu przedwczesnego zużycia łopatek turbin w silnikach Trent 1000 TEN produkcji Rolls-Royce'a. Samoloty pozostaną na ziemi do czasu wymiany silników - informuje przewoźnik

Publikacja: 02.04.2019 17:11

Szwankują silniki Rolls-Royce'a w dreamlinerach SIA

Foto: Bloomberg

Trent 1000 TEN to najnowsza wersja silnika, który miał trudne początki eksploatacyjne. W końcu lutego RR poinformował, że na świecie uziemiono 35 dreamlinerów z powodu przedwczesnej korozji lub pękania łopatek. Producent silników zapowiedział, że przyspieszy prace przy montowaniu nowych łopatek i do końca roku zmniejszy liczbę unieruchomionych samolotów do dziesięciu.

Teraz przypomniał, że z chwilą wejścia do eksploatacji nowych silników uprzedzał linie lotnicze o krótszej żywotności łopatek turbin wysokiego ciśnienia. "We współpracy z użytkownikami pobraliśmy próbki z floty silników używanych w trudniejszych warunkach. Te prace wykazały, że w małej liczbie tych silników trzeba wymienić łopatki wcześniej niż zakładano" - cytuje Reuter komunikat producenta. RR dodał, że jego inżynierowie zaprojektowali już i testują poprawione łopatki, wyraził ubolewanie z powodu dojścia do perturbacji w używaniu samolotów z trentami.

W lutym RR zwiększył na to odpis do 790 mln funtów (921 mln euro) z 554 mln w połowie ubiegłego roku, przeznaczył dodatkowe 100 mln funtów w gotówce, co przyczyniło się do powstania rocznej straty operacyjnej 1,16 mld funtów.

Wpadki projektowe nękały program silników Trent od 2016 r. zmuszając Rolls-Royce do odpisania 1,7 mld dolarów. Spowodowały zmniejszenie udziału brytyjskich silników w dreamlinerach na korzyść rywala General Electric.

Uziemienie kolejnych drealimlinerów, najbardziej zaawansowanych technicznie samolotów, następuje w niewygodnym czasie dla Boeinga, gdy ma do czynienia ze światowym uziemieniem MAXów - stwierdziła agencja Bloomberga.

Akcje producenta silników straciły w Londynie 2,7 proc.

Trent 1000 TEN to najnowsza wersja silnika, który miał trudne początki eksploatacyjne. W końcu lutego RR poinformował, że na świecie uziemiono 35 dreamlinerów z powodu przedwczesnej korozji lub pękania łopatek. Producent silników zapowiedział, że przyspieszy prace przy montowaniu nowych łopatek i do końca roku zmniejszy liczbę unieruchomionych samolotów do dziesięciu.

Teraz przypomniał, że z chwilą wejścia do eksploatacji nowych silników uprzedzał linie lotnicze o krótszej żywotności łopatek turbin wysokiego ciśnienia. "We współpracy z użytkownikami pobraliśmy próbki z floty silników używanych w trudniejszych warunkach. Te prace wykazały, że w małej liczbie tych silników trzeba wymienić łopatki wcześniej niż zakładano" - cytuje Reuter komunikat producenta. RR dodał, że jego inżynierowie zaprojektowali już i testują poprawione łopatki, wyraził ubolewanie z powodu dojścia do perturbacji w używaniu samolotów z trentami.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił