Reklama

Airbus nadal lepszy od Boeinga w dostawach

Obaj najwięksi producenci samolotów zwiększyli w maju dostawy, ale nadal Airbus ma dużą przewagę nad Boeingiem. Wyniosła 50 wobec 17 sztuk

Publikacja: 09.06.2021 17:12

Airbus nadal lepszy od Boeinga w dostawach

Foto: Bloomberg

Airbus przekazał w maju klientom 50 samolotów, w tym pierwszego od grudnia A380 linii Emirates z Dubaju. Zostało mu jeszcze 4 superjumbo do definitywnego zakończenia tego programu. Od początku roku wydał 220 samolotów, o 38 proc. więcej niż rok temu.

Potwierdził także zamówienie przez Lufthansę 5 szerokokadłubowych A350, ale z pełnego zestawienia wynika, że niemiecka linia zrezygnowała z kupna trzech, co ostatecznie dało saldo dwóch A350. Niemcy dokonują restrukturyzacji floty, kupili także 5 B787-9, z których zrezygnowali inni klienci. Airbus otrzymał łącznie zamówienia na 94 samoloty, ale po uwzględnieniu rezygnacji bilans po 5 miesiącach jest ujemny i wynosi -31 sztuk.

Kupno A350 przez Lufthansę może cieszyć, ale Qatar Airways kierowany przez fanatycznego zwolennika jakości Akbara al-Bakera poinformował Reutera, że poszycie niektórych tych samolotów pod farbą pogarsza się w przyspieszonym tempie i ta linia nie będzie odbierać tych samolotów do czasu rozwiązania tego problemu. Tydzień wcześniej przewoźnik znad Zatoki uprzedził Airbusa o przemysłowych reperkusjach, jeśli nie rozwiąże tej spornej kwestii.

Analitycy z UBS uważają, że dostawy w czerwcu powinny być wyraźnie większe z racji końca II kwartału, dotychczasowy ich rytm potwierdza plany zwiększania rytmu produkcji ogłoszone w końcu kwietnia.

Boeing poinformował o dostarczeniu 10 B737 MAX (wobec 4 w kwietniu) i dwóch B787 Dreamliner, łącznie 17 samolotów. Po 5 miesiącach klienci odebrali 111 samolotów.

Reklama
Reklama

Zamówienia brutto dotyczyły 73 maszyn, w tym 61 MAX-ów, włącznie z najnowszym zamówieniem 34 sztuk przez Southwest Airlines, pięciu B787 i jednego B777F w wersji cargo. Sześć takich samych samolotów towarowych zamówili klienci nie ujawnieni z nazwy. Po odliczeniu rezygnacji (np. 48 MAX-ów przez Norwegiana i Aeromexico) Boeing dodał do swych danych 20 sztuk i 73, które wcześniej usunął z powodu surowszych norm księgowania. Po 5 miesiącach ma zamówienia brutto na 380 samolotów i netto na 177. Kupno przez linie z USA w tym roku powinno przyspieszyć tempa dzięki postępom w szczepieniach i w znoszeniu ograniczeń.

Qatar Airways rozważa możliwość zamówienia 30 lub więcej samolotów towarowych za kilka miliardów dolarów, zwrócił uwagę na B777F oferowany od niedawna przez Boeinga. Prezes al-Baker stwierdził, że sprawa stała się aktualna, linia zastanawia się, u kogo zamówić takie samoloty. — Qatar Airways jest bardzo zainteresowany kupnem dużej floty maszyn towarowych, bo zaczynamy wymieniać nasze stare. Mamy program wymiany przez kilka lat, chcemy złożyć zamówienia u Boeinga albo u Airbusa, wszystko zależy, jak sprawy potoczą się — powiedział w wywiadzie w Petersburgu.

Linia z Kataru ma teraz 30 samolotów towarowych Boeinga, prezes David Calhoun stwierdził odrębnie, że zarząd nie zatwierdził jeszcze wersji 777F. Airbus również sonduje zainteresowanie tej linii towarową wersją A350.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama