Jak przetrwać 20-godzinny lot

Australijska linia Qantas zmieniła jeden ze swoich Dreamlinerów w laboratorium. Podczas trwającego prawie 20 godzin rejsu z Nowego Jorku do Sydney badano stan zdrowia i zachowania pasażerów i członków załogi.

Publikacja: 20.10.2019 09:28

Jak przetrwać 20-godzinny lot

Foto: AFP

Australijczycy planują wprowadzenie rejsów Nowy Jork Sydney i Sydney-Londyn od 2022 roku. Na razie nie ma takich samolotów, które byłyby w stanie przewieźć na taką odległość bez lądowania komplet pasażerów z ich bagażami. Na pokładzie testowego rejsu było 40 osób, w większości pracownicy przewoźnika, kilku pasażerów o wysokim statusie programu lojalnościowego, oraz dziennikarz Bloomberga. Jakie były jego pierwsze wrażenia po wylądowaniu w Sydney ? —Nie wiedziałem jaki jest dzień— odpowiada.

Natychmiast po starcie o północy czasu nowojorskiego wszyscy otrzymali polecenie przestawienia zegarków na czas Sydney i zakaz ucinania drzemki przez 6 godzin, czyli do czasu, kiedy w Australii nastanie wieczór. To okazało się dość trudne, pomógł jednak odpowiednio przygotowany posiłek. Pierwsze potrawy były ostre, mocno przyprawione.

- Obudziłem się natychmiast - mówi dziennikarz. Niektórzy z pasażerów jednak musieli wstać i chodzić, aby tylko nie zasnąć. -Wszyscy mieliśmy miejsca w klasie biznes i nie bardzo wyobrażam sobie, aby przetrwać taki rejs siedząc w fotelu klasy ekonomicznej - dodaje.

Każdy pasażer otrzymał urządzenia do badania ciśnienia krwi, oraz tętna. Badania były powtarzane co 3 godziny i początkowo wykazały nieznacznie podwyższone ciśnienie i przyspieszone bicie serca. Lekarze obecni na pokładzie opracowali także specjalne ćwiczenia dla pasażerów, w tym pompki, które można było wykonać na pustych fotelach w klasie eko. Po ćwiczeniach przyszedł czas na taniec.

Minęło 7 godzin lotu i przyszedł czas na drugi posiłek. Tym razem potrawy zawierały węglowodany, które ułatwiają zasypianie : zupa ze słodkich ziemniaków ze śmietaną i gorące kanapki z serem. Jak powiedział obecny na pokładzie kucharz przygotowanie potraw na ten rejs zajęło mu trzy dni. I dobrze przygotował, bo w chwilę po tym, jak światła w kabinie zostały wygaszone, pasażerowie natychmiast zasnęli na 6 godzin po których obudzili się wypoczęci w dobrej kondycji i z normalnym ciśnieniem krwi. Na śniadanie owsianka, awokado i sałatka z ciepłym serem haloumi. Mija siedemnasta godzina lotu i pasażerowie przyznają, że są wypoczęci i czują się lepiej, niż po locie na tej samej trasie, tyle że z jednym lądowaniem w Los Angeles. Niektórzy z nich uważają, że prosto z samolotu nawet mogliby natychmiast pójść do pracy.

Foto: AFP

Kapitan tego rejsu załadował maksymalną ilość paliwa – 101 ton, które miały wystarczyć nie tylko na sam lot, ale z 90 minutową rezerwą. Maszyna była odciążona, ograniczono nawet catering. Teraz Qantas, tak samo zresztą, jak i inni przewoźnicy oczekują od Airbusa i Boeinga, że wyprodukują takie samoloty, które będą w stanie przelecieć ponad 16 tys. kilometrów z pełnym obciążeniem. A Qantas planuje długie rejsy nie tylko do Europy i Nowego Jorku, ale także do Ameryki Południowej i Afryki.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach