Reklama

Paczki ratują taksówkarzy

Zamiast pasażerów kierowcy wożą przesyłki. Kiedyś takie usługi stanowiły co setny kurs. Dziś bez pasażera jedzie niemal co dziesiąte auto.

Aktualizacja: 30.04.2020 09:47 Publikacja: 29.04.2020 21:00

Paczki ratują taksówkarzy

Foto: Adobe Stock

Branża taxi to jedna z tych, które wyjątkowo mocno ucierpiały na epidemii. Popyt na usługi przewozu osób spadł o 80 proc. Ale firmy znalazły sposób na ograniczenie strat. Nowym i dynamicznie rosnącym źródłem przychodów dla taksówkarzy stały się usługi parakurierskie. Przedstawiciele branży tłumaczą, że siedząc w domach, Polacy kupują online tak dużo, że ruch w biznesie paczkowym jest jak w przedświątecznym szczycie. A dodatkowy popyt na doręczycieli generują duże firmy i korporacje, które – w sytuacji zdalnej pracy, przy konieczności wymiany dokumentów między pracownikami – poszukują szybkich sposobów dostaw przesyłek. I właśnie w ten nowy trend wpisują się taksówkarze.

Jak wynika z informacji „Rzeczpospolitej", dziś nawet blisko co dziesiąty kurs realizowany jest bez pasażera. Dla porównania, przed wybuchem pandemii takie parakurierskie zlecenia stanowiły co setne zlecenie. Trend potwierdza Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający Free Now w Polsce (dawne mytaxi). – Przez aplikację Free Now za pośrednictwem taksówki możemy wysłać gotową przesyłkę, np. dokumenty z biura, pod wskazany adres. Zauważamy, że w czasie epidemii nasi klienci częściej korzystają z tej opcji – przyznaje Krzysztof Urban. – Zaletą takiego rozwiązania jest szybszy proces realizacji przesyłki. To także dodatkowe zlecenia dla kierowców, którzy mają obecnie mniej kursów pasażerskich – dodaje.

Czytaj także: Konsumpcja ratuje transport i logistykę

Jeszcze w lutym br. zamówienia opcji „Przesyłka" we Free Now stanowiły 1 proc. wszystkich zleceń. – W kwietniu ten odsetek wynosi już 7 proc. – zaznacza Urban.

Reklama
Reklama

Dostawa przesyłki na niedługich odcinkach za pomocą taksówki ma porównywalną cenę co usługi kurierskie lub są nieznacznie droższe. Jeśli klient firmy taksówkowej nada przesyłkę osobiście, dostarczając ją kierowcy, a adresat odbierze ją z samochodu, parakurierska usługa nie wiąże się z dodatkową opłatą. W sytuacji jednak, gdy kierowca musi zaparkować i samodzielnie dostarczyć paczkę pod drzwi, do kosztu przejazdu doliczane jest 10 zł. Mimo to taksówkarze nie mogą narzekać na brak takich zleceń. To trend, który widoczny jest zresztą nie tylko w Polsce. Po wsparcie firm od przewozu osób zwracają się nawet operatorzy pocztowi. W Estonii ruszyła właśnie współpraca operatora Omniva ze znanym w naszym kraju rywalem Ubera – firmą Bolt.

Taksówkarze angażują się również w dostawy zakupów spożywczych. – Dokładamy wszelkich starań, aby znaleźć alternatywne źródła nowych kursów dla kierowców. Pierwszą tego typu współpracę nawiązaliśmy już z Tesco – tłumaczy Krzysztof Urban.

Z kolei iTaxi weszło w dostawy z Auchan. Firma zapewnia, że realizuje najszybszą dostawę w Polsce – w ciągu maksymalnie trzech godzin od odebrania zamówienia. – Usługa wystartowała w dziesięciu miastach, ale jej dostępność będziemy sukcesywnie powiększać o kolejne miejscowości – wyjaśnia Jarosław Grabowski, prezes iTaxi.

Koszt takiej dostawy to – niezależnie od miejsca odbioru – 15 zł (płatne przy odbiorze u kierowcy).

Ale w dostawy art. spożywczych angażuje się coraz więcej firm, również tych, które do tej pory nie zajmowały się takimi usługami. Boom na e-zakupy, głównie te z marketów, sprawił, że na dostawy z niektórych sieci trzeba było czekać nawet kilka tygodni. Stąd w dostawy tego typu wszedł np. DHL. Nawiązał współpracę z Kauflandem i Mango. – Szczególny czas wymaga stosowania nieszablonowych rozwiązań. Dostarczamy zakupy klientom pod drzwi, by mogli bezpiecznie zostać w domu – komentuje Magdalena Bugajło, dyrektor ds. komunikacji w DHL Parcel.

Transport
Linie lotnicze liczą zyski. Rynek europejski w rozkwicie
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Transport
Fiasko zakupu Smartwings. Co dalej z ekspansją LOT-u?
Transport
Czeski Smartwings jednak nie dla LOT-u. Wygrali Turcy
Transport
„Trójka z Zatoki”. Dlaczego arabskie linie lotnicze odniosły sukces
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Administracja Trumpa umarza 11 mln dol. kary dla Southwest Airlines
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama