Właśnie ogłoszony został przetarg na realizację tej ważnej dla Podlasia inwestycji. Trasa stanie się przedłużeniem oddanej do użytku 7 listopada tego roku obwodnicy Augustowa. Pobiegnie w ciągu planowanej drogi ekspresowej S61 i stanie się częścią przyszłej trasy międzynarodowej Via Baltica. Ta ostatnia, jako najważniejsza inwestycja drogowa regionu, znalazła się w zawartym z rządem Kontrakcie Terytorialnym województwa podlaskiego na lata 2014-2023.
Obwodnica Suwałk będzie miała długość 12,8 km i standard dwujezdniowej drogi ekspresowej (S61) - dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny, drogi serwisowe oraz nawierzchnię cementową. Nowa droga ominie Suwałki od zachodu i północy. W ramach budowy powstaną węzły drogowe: Suwałki-Południe, Suwałki-Zachód, budowane będą wiadukty, przejścia dla zwierząt, a także drogi serwisowe.
Ogłoszony przez GDDKiA przetarg zakłada realizację przedsięwzięcia w systemie „Projektuj (optymalizuj) i Buduj". Taki system umożliwia wykonawcy wprowadzanie innowacji, zmian do projektu oraz proponowanie innych technologii. Firma budująca obwodnicę będzie mieć możliwość zastąpienia niektórych rozwiązań projektowych innymi, ale zachowującymi parametry techniczne i jakościowe np. przy zmianie konstrukcji mostu. Potencjalni wykonawcy mogą składać oferty do połowy grudnia.
Kontrakt obejmuje zaprojektowanie i uzyskanie wszelkich niezbędnych dokumentów do rozpoczęcia realizacji. Wśród wspomnianych dokumentów są m.in.: opinie, uzgodnienia, pozwolenia i prawomocne decyzje administracyjne, w tym o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, budowie obwodnicy oraz uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Wykonawca otrzyma od GDDKiA - jako materiał wyjściowy - dokumentację, która została opracowana na wcześniejszym etapie projektowania.