Intercity dostało nowe pociągi

Najnowszy pociąg dla PKP Intercity zaprezentowała na targach Trako 2015 w Gdańsku spółka Stadler Polska.

Publikacja: 24.09.2015 11:30

Pierwsze Flirty trafią do eksploatacji w grudniu tego roku

Pierwsze Flirty trafią do eksploatacji w grudniu tego roku

Foto: materiały producenta

Skład typu Flirt został wyprodukowany w ramach zamówienia na 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do obsługi tras dalekobieżnych realizowanego przez konsorcjum Stadler Polska – Newag.

Wartość kontraktu wynosi ponad 1,6 mld zł. Umowa, poza dostarczeniem taboru, obejmuje również jego serwis przez kolejnych 15 lat. Składy prezentowane z okazji Trako 2015 to dwa z 18 gotowych już pociągów. Ostatnie 2 są w trakcie produkcji.

- Ten kontrakt jest kolejnym krokiem milowym na polskim rynku powiedział prezes Stadler Polska, Christian Spichiger, podczas symbolicznego przekazania składu prezesowi Intercity, Jackowi Leonkiewiczowi. - Składy wyprodukowane przez konsorcjum Stadler-NEWAG wejdą do rozkładu jazdy już w grudniu. Będą jeździły w ramach ekonomicznej kategorii InterCity – poinformował Leonkiewicz. - Nowe pociągi stanowią element największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego, którego wartość przekracza 5 mld zł – podkreślił.

Flirty wyprodukowane dla Intercity charakteryzują się komfortowym wyposażeniem wnętrz, które zapewnia wygodną podróż na długich trasach. Do dyspozycji pasażerów będą przedziały pierwszej i drugiej klasy oferujące 300 miejsc siedzących, w tym 60 w pierwszej klasie. Pociągi są wyposażone w ergonomiczne fotele, nowoczesne toalety oraz klimatyzację. Przy każdym fotelu zamontowano gniazdko elektryczne oraz indywidualne oświetlenie. Tradycyjne tablice informacyjne zostały zastąpione przez elektroniczne wyświetlacze, na których prezentowane będą komunikaty o przebiegu trasy. Dostępny jest również nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz WiFi.

Pojazdy będą włączane do eksploatacji od grudnia 2015 na trasach: Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków (przez Warszawę i Kielce), Gdynia - Katowice (przez Łódź i Bydgoszcz) oraz Kraków - Szczecin (przez Łódź, Kutno i Poznań).

Nowe pociągi dla Intercity przygotowuje także PESA. Składy typu Dart mają kursować na liniach: Jelenia Góra – Wrocław - Łódź - Warszawa do Białegostoku i Lublina oraz z Białegostoku i Lublina do Bielska Białej przez Warszawę, Koluszki, Częstochowę i Katowice.

Wartość kontraktu z PESĄ to 1 mld 320 mln zł. Umowa, poza dostarczeniem pojazdów, obejmuje również ich serwis przez kolejnych 15 lat.

Intercity inwestuje w sumie 5,6 miliarda złotych w modernizację i zakup nowego taboru, który trafi na najważniejsze linie w całym kraju. Nowoczesne, bardziej komfortowe i szybsze pociągi mają przyciągnąć pasażerów, którzy zniechęceni powolnością i siermiężnością PKP masowo przesiadają się do samochodów, Polskiego Busa, oraz tanich linii lotniczych.

Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii
Transport
Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii
Transport
Konflikt Indii z Pakistanem. Mnóstwo lotów odwołanych bądź wydłużonych