W odpowiedzi na interpelację europosła PiS Tomasza Poręby unijna komisarz ds. polityki regionalnej Corina Cretu przyznała, że "transport kolejowy był w latach 2007-2013 jednym z najbardziej problematycznych sektorów", jeśli chodzi o wykorzystanie przez Polskę środków z programu "Infrastruktura i Środowisko". Na inwestycje w tym sektorze przewidziano w sumie 4,9 mld euro unijnych środków.
"Odnotowano utrudnienia w postaci opóźnień w przygotowywaniu i realizacji projektów ze względu na problemy administracyjne i techniczne. Rezultatem tego był niższy poziom wykorzystania środków w porównaniu z innymi sektorami" - napisała Cretu w odpowiedzi, opublikowanej na stronach Parlamentu Europejskiego i datowanej na 7 października.
Według Cretu do września br. Polska wykorzystała 61 proc środków na kolej, ale wciąż możliwe jest, że do końca 2015 roku wykorzysta więcej z tej puli unijnych pieniędzy.
Rzecznik KE ds. polityki regionalnej Jakub Adamowicz podkreślił, że Polska ma wiele pozytywnych osiągnięć w dziedzinie realizacji polityki spójności UE.
"Ten ogólnie pozytywny obraz nie jest pozbawiony pewnych wyzwań" - powiedział PAP rzecznik. "W szczególności Komisja nadal jest poważnie zaniepokojona absorpcją unijnych funduszy na kolej w ramach programu +Infrastruktura i Środowisko+ na lata 2007-2013. Komisja poczyniła pewne kroki, by zapobiec utracie środków" - dodał Adamowicz.