Dobre wyniki - zapowiedź kłopotów

Zaskakująco dobre wyniki finansowe Air France i korekta w górę prognozy finansowej Lufthansy mogą okazać się zapowiedzią kolejnych kłopotów obu przewoźników.

Aktualizacja: 31.10.2015 16:28 Publikacja: 31.10.2015 16:22

Dobre wyniki - zapowiedź kłopotów

Foto: 123rf.com

Obydwie linie prowadzą bardzo trudne negocjacje z pracownikami. Air France jest gotów ciąć zatrudnienie,jeśli nie dogada się z pracownikami, którzy zarabiają więcej, niż ich koledzy pracujący w porównywalnych liniach. Piloci w Lufthansie już strajkowali kilkakrotnie, bo chcą wcześniej odchodzić na emeryturę,ale dostawać tyle pieniędzy, jakby pracowali nadal.

Negocjacje są jeszcze trudniejsze, bo ceny paliw, w tym i paliwa lotniczego są rekordowo niskie. Tyle,że nie ma żadnej gwarancji,że nadal pozostaną na tym poziomie. Wprost przeciwnie najprawdopodobniej wzrosną i to szybko, kiedy tylko OPEC uzna,że wystarczająco zdusił produkcję ropy z łupków w Stanach Zjednoczonych.

— Jak mamy przekonać naszych pracowników do cięcia kosztów, skoro mamy rekordowe zarobki ? - pytał podczas spotkania z analitykami Pierre Riolacci, wiceprezes Air France ds finansowych. Ale nasze firma jest w lepszej kondycji, tyle,że nie w „dobrej" - tłumaczył.

Przy tym dobre wyniki i Air France i Lufthansy wcale nie są entuzjastycznie oceniane przez rynek. Po ogłoszeniu wysokiego zysku kurs akcji obydwóch przewoźników spadł. Zdaniem analityków zapowiedź najwyższego w historii wyniki finansowego w Lufthansie związkowcy niełatwo zgodzą się na cięcie kosztów. A strajki pilotów kosztowały już niemieckiego przewoźnika 350 mln euro. Nowe strajki mogą się wydarzyć już w najbliższych dniach, bo związek personelu pokładowego grozi przerwami w pracy jeśli nie dojdzie do porozumienia do 1 listopada. A jest mało prawdopodobne, aby rzeczywiście tak się stało.

—Chcemy teraz rozmawiać z partnerami związkowymi i wspólnie doprowadzić do wzrostu operacji naszych linii - mówił w ostatni czwartek prezes Lufthansy, Carsten Spohr podczas telekonferencji z dziennikarzami. Jego zdaniem linie nie rozwijają się od 2011 roku, a w ubiegłym roku operacje nawet się zmniejszyły. Na szczęście naszą sytuację rozumie większość pracowników, tak samo jak zdają sobie sprawę,że strajki ani trochę nie zbliżają nas do celu,ale powodują,że wspólnie dryfujemy - mówił Spohr.

Ale związkowcy czekają. Nicolaey Baublies, prezes związku pracowników pokładowych UFO tuż po publikacji wyników i prognoz finansowych przez zarząd wyraził nadzieję,że składając nową ofertę kierownictwo linii dobrze się przyjrzy wynikom finansowym i wyciągnie z nich odpowiednie wnioski. „Z takimi wynikami spokojnie pokonamy różne Ryanairy i Emiraty.Wiemy jak to robić" - napisał w liście do pracowników Baublies. Nie powiedział ani słowa o tym,że w obydwóch liniach strajki są nie do pomyślenia.

W Air France zarząd nadal chce negocjować ze swoimi pilotami, od których chce większej wydajności. Czas, jaki dały sobie obydwie strony, to początek 2016. - Jeśli nie dojdzie do porozumienia, największa linia francuska będzie musiała ciąć połączenia, zwolnić 2,9 tys. pracowników i odstawić samoloty- mówił Riolacci. Zwolnienia, jego zdaniem są nieunikniona . I tak pracę straci 1 tys. osób.

Obydwie linie prowadzą bardzo trudne negocjacje z pracownikami. Air France jest gotów ciąć zatrudnienie,jeśli nie dogada się z pracownikami, którzy zarabiają więcej, niż ich koledzy pracujący w porównywalnych liniach. Piloci w Lufthansie już strajkowali kilkakrotnie, bo chcą wcześniej odchodzić na emeryturę,ale dostawać tyle pieniędzy, jakby pracowali nadal.

Negocjacje są jeszcze trudniejsze, bo ceny paliw, w tym i paliwa lotniczego są rekordowo niskie. Tyle,że nie ma żadnej gwarancji,że nadal pozostaną na tym poziomie. Wprost przeciwnie najprawdopodobniej wzrosną i to szybko, kiedy tylko OPEC uzna,że wystarczająco zdusił produkcję ropy z łupków w Stanach Zjednoczonych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił