Bombardier ratuje dział taboru szynowego

Producent samolotów regionalnych Bombardier podał, że bank Caisse de depots et placements z Quebecu, zarządzający funduszem emerytalnym sektora publicznego tej prowincji kupi za 1,5 mld dolarów udział 30 proc. w dziale taboru szynowego

Publikacja: 20.11.2015 15:33

Bombardier ratuje dział taboru szynowego

Foto: Bloomberg

Sprzedaż tego udziału została uzgodniona po dokonaniu przeglądu strategicznych opcji dla działu Bombardier Transportation, włącznie z wprowadzeniem go na giełdę. Transakcja wyceniająca dział na 5 mld dolarów wskazuje, że kierownictwo zrezygnowało na razie z planów tego debiutu. Pierwsza informacja o rozmowach Bombardiera z CDP pojawiła się w październiku.

Bank podjął decyzję po rządzie prowincji Quebec, który w ubiegłym miesiącu postanowił zasilić sumą miliarda dolarów program produkcji samolotów regionalnych serii C (CSeries).

Dział taboru szynowego będzie kierowany przez nowy 7-osobowy zarząd, trzech członków mianuje bank. Jeśli dział wykona lepiej swój biznes plan, to udział CDP będzie maleć o 2,5 proc. rocznie do minimalnego progu 25 proc. Jeśli z kolei będą problemy z realizacją biznes planu, to bank będzie zwiększać swój udział o 2,5 proc. rocznie do maksimum 42,5 proc.

We wrześniu Bombardier odrzucił ofertę Beijing Infrastructure Investment Co kupna większościowego udziału w dziale transportu, która wyceniała go na 7-8 mld dolarów wraz z długiem.

Rząd zastanawia się

Rząd Quebecu nadal rozpatruje prośbę o pomoc Bombardiera — podał minister ds. innowacji, Navdeep Bains podał, że główna kwestia polega na tym, czy ta pomoc nie będzie zbyt ryzykowna. Nowy minister, wraz z rządem od 2 tygodni, wyjaśnił prasie, że rozmawiał z prezesem Alainem Bellemare, by upewnić się, że wszelka pomoc firmie z Montrealu będzie dobra dla podatników. Zapytany, czy miliard dolarów na program CSeries jest ryzykowny odpowiedział: — To jest część procedury sprawdzania ksiąg.

Nie chciał ujawnić, o jaką sumę wystąpił Bombardier. — Nie chcę publicznie negocjować, ale nie ma wątpliwości, że to oni wystąpili o pomoc. Minister dodał, że zapewni, by wszelka pomoc była zgodna z ustawą o handlu międzynarodowym. Bezpośrednie subwencje eksportowe naruszają je, a według ekspertów nawet wsparcie programu CSeries przez rząd można zakwestionować w WTO.

Kanada i Brazylia prowadziły zaciekłą wojnę handlową w latach 90. wzajemnie oskarżając się o subwencjonowanie Embraera i Bombardiera. Podobny spór tym razem mógłby skłonić do udziału nowe kraje, bo odrzutowce serii C mają konkurować z samolotami Airbusa i Boeinga.

Sprzedaż tego udziału została uzgodniona po dokonaniu przeglądu strategicznych opcji dla działu Bombardier Transportation, włącznie z wprowadzeniem go na giełdę. Transakcja wyceniająca dział na 5 mld dolarów wskazuje, że kierownictwo zrezygnowało na razie z planów tego debiutu. Pierwsza informacja o rozmowach Bombardiera z CDP pojawiła się w październiku.

Bank podjął decyzję po rządzie prowincji Quebec, który w ubiegłym miesiącu postanowił zasilić sumą miliarda dolarów program produkcji samolotów regionalnych serii C (CSeries).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił