W środę w Paryżu zaprezentowany został najnowszy elektryczny autobus produkcji Solarisa. Model Urbino 12 Electric od dzisiaj przez dwa miesiące będzie testowany w ruchu liniowym na paryskich ulicach w ramach planów Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP). Zakładają one, że od 2025 roku to paryskie przedsiębiorstwo transportu publicznego będzie posiadało w swojej flocie wyłącznie pojazdy bezemisyjne. Do tego czasu ma całkowicie zrezygnować z autobusów zasilanych konwencjonalnymi silnikami spalinowymi.

Autobus produkowany przez Solarisa ma być dla paryskiego RATP interesującą ofertą. - Jesteśmy bardzo zadowoleni z możliwości przetestowania nowego autobusu bateryjnego Solarisa. Testy pozwolą nam jeszcze precyzyjniej rozrysować plany związane z rozwojem bezemisyjnego transportu w ramach programu Bus 2025 - powiedziała Marie-Claude Dupuis, dyrektor departamentu autobusowego RATP. Według prezesa Solarisa, Andreasa Streckera, nowy produkt firmy zaprezentuje mieszkańcom Paryża szerokie możliwości, jakie oferuje wykorzystanie Urbino 12 Electric w miejskim transporcie. - Posłuży temu nowa, lekka konstrukcja, wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych, jak na przykład oś elektryczna trzeciej generacji, a także komfortowe wnętrze i niebanalny design – zapowiada Strecker.

Testowany od środy w Paryżu autobus bazuje na konstrukcji nowego Urbino 12, który miał premierę podczas targów IAA 2014 Nutzfahrzeuge w Hanowerze. Szkielet nowego pojazdu jest lżejszy i jednocześnie sztywniejszy od poprzednika. Przy tym okazuje się równie trwały, ponieważ został wykonany z tego samego materiału o wysokiej odporności na korozję. Urbino wyposażono w baterie o pojemności 240 kWh oraz system ładowania plug-in. Dodatkowo Solaris we współpracy z firmą Ekoenergetyka dostarczył do Paryża mobilną stację ładowania DC – quickPoint Depot Charger o mocy wyjściowej 80 kW. Kolejną innowacją jest zamontowana w autobusie napędowa oś elektryczna wyposażona w dwa silniki trakcyjne umieszczone w piastach. Takie rozwiązanie dodatkowo obniża wagę autobusu oraz zwiększa przestrzeń dla pasażerów.

Autobus posiada 30 miejsc siedzących, z czego 16 dostępnych z niskiej podłogi. W przedziale pasażerskim zastosowano LED-owe oświetlenie. Technologie LED wykorzystano także w światłach zewnętrznych.

Bezemisyjne autobusy elektryczne Solarisa wożą już pasażerów w Niemczech (m.in. w Brunszwiku, Berlinie, Hamburgu, Dreźnie i Dusseldorfie), Polsce (w Warszawie, Jaworznie, Ostrołęce, Inowrocławiu) oraz Szwecji (Vasteras). Wkrótce wyjadą również m.in. na ulice Barcelony.