Odwrót od prywatyzacji TAP

Socjalistyczny rząd portugalski zmienia warunki prywatyzacji narodowego przewoźnika - TAP.

Publikacja: 09.02.2016 13:22

Socjalistyczny rząd portugalski zmienia warunki prywatyzacji narodowego przewoźnika - TAP.

Socjalistyczny rząd portugalski zmienia warunki prywatyzacji narodowego przewoźnika - TAP.

Foto: Bloomberg

Portugalczycy nie zgadzają się, aby inwestor branżowy miał aż 61 proc. udziałów w linii, czyli większość w radzie nadzorczej.

Umowa prywatyzacyjna TAP została podpisana 2 miesiące temu i pakiet większościowy został przyznany konsorcjum Atlantic Gateway - brazylijskiej linii lotniczej Azul Airways i jej założycielowi Davidowi Neelmanaowi, amerykańskiej Jet Blue Airways, oraz portugalskiemu inwestorowi - operatorowi połączeń autobusowych Barranquiro Group, którego właścicielem jest Humberto Pedrosa. Wtedy udziały podzielono tak: 61 proc. dostali inwestorzy, 34 proc. pozostało w rękach państwa, a 5 proc. akcji zostało podzielonych między 10 tys. pracowników TAP.

Taka transakcja okazała się nie do przyjęcia dla socjalistycznej opozycji, która już podczas kampanii wyborczej zapowiedziała, że w przypadku wygranej, zajmie się prywatyzacją TAP i doprowadzi do nacjonalizacji narodowego przewoźnika.

Obietnica została dotrzymana, jako pierwsza z pakietu programu wyborczego. 5 lutego rząd poinformował, że po negocjacjach z konsorcjum będzie w stanie zwiększyć swój pakiet akcji do 50 proc. Tym samym pakiet Atlantic Gateway zmniejszył się do 45 proc., tylko pracownicy zostali z takimi samymi akcjami, jak zdecydowano podczas prywatyzacji. Nie ma jeszcze ostatecznych uzgodnień - powiedziała „Rzeczpospolitej" Ana Carina Correia, rzeczniczka TAP.

Zdaniem ministra infrastruktury, Pedro Marquesa mimo zwiększonego udziału skarbu państwa, narodowy przewoźnik został uznany za sprywatyzowanego. Za dodatkowe 11 proc. budżet wypłaci Atlantic Gateway 1,9 mld euro.

— Dzięki temu TAP stanie się silniejszy i będzie w stanie bronić strategicznych interesów Portugalii - mówił minister.

Podkreślił, że cała transakcja jest jak najbardziej zgodna z prawem i przyrzekł, że rząd nigdy nie pozwoli, aby w rękach prywatnych znalazł się pakiet większościowy.

Nadal nie wiadomo, jak będą zmienione zasady zarządzania spółką, chociaż rząd nie ukrywa, że w tej sytuacji chce mieć większe wpływy i w zarządzie i w 12-osobowej radzie nadzorczej, gdzie z nadania państwa będzie przynajmniej połowa członków.

Rząd Antonio Costy, który jest przeciwny prowadzonej dotychczas polityce oszczędnościowej uznał, że TAP powinien pozostać państwowy, chociaż prywatyzacja przewoźnika była jednym z warunków udzielenia Portugalii pakietu pomocowego przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy w wysokości 68 mld euro.

Zdaniem prezesa linii, Fernando Pinto cały proces odwrócenia prywatyzacji będzie niesłychanie trudny, ponieważ konsorcjum inwestorów już wpompowało w TAP 180 mln euro.

— Ja już wydałem połowę z tych pieniędzy - powiedział Pinto.

TAP jest zadłużony na miliard euro i ma poważne problemy z płynnością.

Portugalczycy nie zgadzają się, aby inwestor branżowy miał aż 61 proc. udziałów w linii, czyli większość w radzie nadzorczej.

Umowa prywatyzacyjna TAP została podpisana 2 miesiące temu i pakiet większościowy został przyznany konsorcjum Atlantic Gateway - brazylijskiej linii lotniczej Azul Airways i jej założycielowi Davidowi Neelmanaowi, amerykańskiej Jet Blue Airways, oraz portugalskiemu inwestorowi - operatorowi połączeń autobusowych Barranquiro Group, którego właścicielem jest Humberto Pedrosa. Wtedy udziały podzielono tak: 61 proc. dostali inwestorzy, 34 proc. pozostało w rękach państwa, a 5 proc. akcji zostało podzielonych między 10 tys. pracowników TAP.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tak Unia Europejska zmieniła transport w Polsce
Transport
LOT wraca do zakupów. Polski przewoźnik na krótkiej liście miliardera
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO