Komisja Europejska zatwierdziła dofinansowanie dla pierwszej dużej inwestycji drogowej realizowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Chodzi o część drogi ekspresowej S19 mającej połączyć Lublin z Rzeszowem. Dotacja UE będzie wspierać realizację blisko 10-kilometrowego odcinka od węzła Lublin Sławinek do węzła Lublin Węglin. Inwestycja warta 619,8 mln zł zostanie dofinansowana unijnymi środkami o wartości prawie 274 mln zł.
Dwujezdniowa trasa, stanowiąca zachodnia obwodnice Lublina, będzie mieć po dwa pasy ruchu w każdą stronę z rezerwą pod trzeci pas. Droga ekspresowa S19 na odcinku Lublin – Rzeszów jest częścią transeuropejskiej sieci TEN-T. Jej budowa przyczyni się zarówno do poprawy warunków ruchu drogowego wokół Lublina jak i polepszy warunki tranzytu na szlaku komunikacyjnym wiodącym z północy na południe.
Planowany termin zakończenia robót to koniec 2016 roku. W inwestycji realizowanej w ciągu drogi ekspresowej S19 drogowcy wykonali już blisko połowę zaplanowanych prac. Głównym zadaniem drogowców na ten rok jest wykonanie przejazdu gospodarczego pod trasą główną, prace wykończeniowe przy obiektach inżynierskich, a także wiadukt w ciągu linii kolejowej nad S19.
Ten ostatni będzie miał zmienioną konstrukcję. Zastosowano w niej żelbetową ramę, co pozwoli skrócić ograniczenia w ruchu pociągów na trasie pomiędzy Lublinem a Warszawą. Wiadukt zostanie wykonany na placu budowy w dwóch sekcjach po jednej na tor. Prace ruszą w marcu przyszłego roku i potrwają do lipca. Budimex, który realizuje inwestycję, będzie miał trzy tygodnie na rozebranie toru, wykonanie wykopu, wsunięcie ramy i odbudowanie toru na nowo. Potem operacja powtórzy się na sąsiednim torze. W tym czasie ruch kolejowy będzie odbywał się jednym torem.
Rok temu otwarto wschodnią część obwodnicy miasta, pomiędzy położonym na przecięciu z DK19 węzłem Lublin Rudnik a wyjazdem z miasta w stronę Piask. Była to część dużej inwestycji obejmującej pięć odcinków drogi ekspresowej S17 Kurów – Lublin – Piaski. Niespełna 13-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S17 ułatwił także dojazd na lotnisko w Świdniku. Kierowcy jadąc od strony Piask, Łęcznej czy Lubartowa mogą skorzystać z fragmentu obwodnicy by dotrzeć do węzła Lublin Zadębie i dalej przez drogę wojewódzką 822 do portu lotniczego. Wschodnia część obwodnicy odciążyła także leżącą w ciągu drogi krajowej nr 82 ul. Turystyczną. Jadąc od strony Łęcznej można na węźle Lublin Tatary wybrać jeden z dwóch nowych wariantów dojazdu do centrum: skręcić w prawo na obwodnicę i poprzez węzeł Lublin Rudnik wjechać do miasta lub skręcić w lewo, a na węźle Lublin Zadębie zjechać w ul. Mełgiewską.