Cztery projekt, które były współfinansowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko jeszcze z poprzedniej perspektywy budżetowej, obejmowały zakup dwój jednostek ratowniczych, modernizację statku pożarniczego, a także zorganizowanie specjalistycznego nowego Ośrodka Ratownictwa. Ten ostatni ma spełniać funkcję centrum koordynacyjno-ratowniczego, skupiającego wszystkie służby mające dbać o bezpieczeństwo na terenie portu. Będzie umożliwiać także pełną koordynację portowych służb z kapitanatem portu, strażą pożarną, policją i pogotowiem ratunkowym. W przyszłości centrum zostanie wyposażone w nowy system monitoringu wizyjnego.
Wśród nowo zakupionych jednostek znalazła się łódź ekologiczno-ratownicza szybkiego reagowania oraz specjalistyczna motorówka hydrograficzno – inspekcyjna, która będzie wykorzystywana dokonywania pomiarów środowiskowych akwenu i hydrologicznych dna. Jej wyposażenie pozwoli także na wyszukiwanie różnego rodzaju przeszkód, obiektów podwodnych, ale także wykrywanie zagrożeń środowiska.
Projekty nastawione na poprawę bezpieczeństwa idą w parze z rozbudową Portu Gdańsk. Port rozpoczął największy w swojej historii program inwestycyjny. Za prawie 850 milionów złotych zmodernizowane zostaną nabrzeża, infrastruktura transportowa, rozbudowana będzie sieć energetyczna. Tylko w 2015 roku zrealizowanych ma być przeszło 100 różnych przedsięwzięć usprawniających funkcjonowanie portu i poprawiających jego możliwości przeładunkowe. Całość zaplanowanych inwestycji powinna być zrealizowana w ciągu 5 lat. Sprawią one, że Gdańsk zajmujący obecnie 7. pozycję pod względem wielkości przeładunków wśród bałtyckich portów przesunie się w tym rankingu wyżej.
Plany zakładają m.in. poszerzenie i pogłębienie kanału portowego, co pozwoli na sprawniejszą obsługę statków. W rezultacie od wejścia do portu aż do Kanału Kaszubskiego będą mogły poruszać się statki o długości do 250 metrów, natomiast na dalszym odcinku, po Kanale Kaszubskim – do 190 metrów. Przebudowanych zostanie również 16 odcinków nabrzeży o łącznej długości prawie 6 kilometrów. Rozbudowana zostanie także zewnętrzna część portu, gdzie sama modernizacja sieci drogowej i kolejowej ma kosztować ponad 110 mln zł. W planach przewidziana została m.in. przebudowa ponad 7 kilometrów ulic oraz zmodernizowanie torów o łącznej długości 10 kilometrów. Kolejna część inwestycji za prawie 180 mln zł będzie prowadzona już poza obszarem portu, na sąsiadujących z portem terenach miejskich.
Część kluczowych inwestycji jest już w trakcie realizacji. W ub. roku ukończono m.in. etap projektowy wartego ponad 1 mld zł programu rozbudowy nabrzeży wraz z pogłębieniem toru wodnego w Porcie Wewnętrznym i budowy nowego uniwersalnego nabrzeża w Porcie Zewnętrznym. Zakończył się także pierwszy etap budowy terminalu naftowego PERN, zarazem rozpoczęła się budowa drugiego nabrzeża terminala kontenerowego DCT. Ten ostatni dzięki inwestycji praktycznie podwoi swoje możliwości przeładunkowe, a już teraz przeładowuje najwięcej kontenerów wśród wszystkich bałtyckich terminali.