Odbiory wszystkich jednostek zostały właśnie zakończone – poinformowała w sobotę po południu spółka. - Zamknięcie procedury odbiorów umożliwi nam wprowadzenie do oferty pełnej floty składów. Oznacza to, że już niebawem 48 połączeń kategorii InterCity będzie obsługiwana tymi nowoczesnymi i komfortowymi pociągami – mówi Piotr Rybotycki, członek zarządu Intercity ds. operacyjnych.
Dostawa Dartów spóźniła się o przeszło dwa miesiące. Wszystkie składy miały być dostarczone jeszcze w grudniu ub. roku. Spółce groziła utrata unijnego dofinansowania inwestycji. W grudniu przewoźnik zawarł z Pesą porozumienie: pieniądze za dostarczane pociągi miały być wypłacone dopiero po zakończeniu testów. Producent musi jeszcze zapłacić kary za opóźnienia. W rezultacie przed końcem ubiegłego roku na tory wyjechały zaledwie 2 z 20 planowanych składów. Równocześnie w połowie grudnia konkurencyjne konsorcjum Stadler-Newag dostarczyło Intercity 20 nowoczesnych pociągów typu Flirt dotrzymując ustalonych wcześniej terminów.
Darty kursują na trasach: Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin - Warszawa - Koluszki - Częstochowa - Katowice - Bielsko Biała. Od 29 kwietnia składy jeździć będą również do Jeleniej Góry.
Pociągi Dart miały być „polskim pendolino". Składy zdolne są do jazdy z prędkością 200 kilometrów na godzinę. To także część największego programu inwestycyjnego PKP Intercity, którego wartość przekroczyła 5 mld zł. W pociągach do dyspozycji pasażerów są miejsca pierwszej i drugiej klasy, a także wydzielona przestrzeń barowa. Składy zostały wyposażone w ergonomiczne fotele, nowoczesne toalety, klimatyzację, gniazdka elektryczne, a także udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Na pokładach oferowane jest WiFi. Darty kursują pod marką InterCity i – jak twierdzi przewoźnik – mają gwarantować wysoki standard podróży w atrakcyjnej cenie.
Pesa będzie serwisować pociągi przez 15 lat. Wartość kontraktu wyniosła 1,3 mld zł, z czego dostawa składów to ok. 1 mld zł a pozostałą część stanowi serwis. Intercity sfinansowało zakup Dartów ze środków własnych oraz unijnych pochodzących z funduszu spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie wyniosło 574 mln zł.