Turkish Airlines rozpychają się nie tylko w Polsce. Linia ma wielkie plany

W ciągu najbliższych 10 lat linie Turkish Airlines chcą zwiększyć flotę do 800 samolotów. Liczba pracowników też ma się podwoić do 150 tys. Dzisiaj Turkish jest największym zagranicznym przewoźnikiem w Rosji.

Publikacja: 16.04.2023 14:22

Turkish Airlines rozpychają się nie tylko w Polsce. Linia ma wielkie plany

Foto: Bloomberg

Linia ma 390 samolotów, którymi lata do 120. krajów na 400 lotnisk. W Polsce - do Warszawy i od 1 maja także do Krakowa. Turecki przewoźnik wprawdzie wolał Katowice, ale nie dostał na to zgody.

Turkish Airlines wkrótce będą obchodzić 90. rocznicę swojego powstania. Już wcześniej w prezencie urodzinowym od państw dostały nowoczesne lotnisko w Stambule pozwalające praktycznie na nieograniczony rozwój. Flota Turkisha, to airbusy i boeingi, w tym A350 i B787. Średni wiek -10 lat. To także linia bardzo dochodowa, bo za 2022 rok zanotowała zysk netto w wysokości 2,7 mld dol., o 28 proc. więcej, niż rok wcześniej. W 2033 roku, kiedy linia zakończy realizację swoich planów rozwojowych przychody mają sięgnąć 50 mld dol. Już w tej chwili Turkish jest porównywany z British Airways. Ten rok chce zakończyć z 435 samolotami.

Czytaj więcej

LOT pogodził się z Turkish Airlines. Ale broni swojego terytorium

Fitch Ratings, który ocenił turecką linię na B plus, czyli nieco wyżej, niż ma sama Turcja ostrzega, że tak ambitne plany mogą się nie spełnić. Stąd perspektywa negatywna. Zbyt ambitny może się okazać planowany wzrost liczby pasażerów o 15 proc. w tym roku. W krajach, gdzie linia chciałaby się szybciej rozwijać, też ma ograniczone możliwości. W Polsce musi zaakceptować, że może latać do dwóch miast - Warszawy i Krakowa, ale Katowice już są poza jej zasięgiem. W Indiach gdzie lata na 11 lotnisk regulator rynku nie widzi możliwości by Turkish latał na kolejne. - Chcielibyśmy tutaj bardziej się rozwijać, ale nie mamy takich możliwości - skarżył się na konferencji w Delhi Bilal Eksi, prezes tureckiego przewoźnika.

Czytaj więcej

Turkish Airlines polecą z Katowic. Południe Polski bliżej świata

Co w takim razie daje tak ogromne pieniądze Turkish Airlines? Gwałtowny wzrost wpływów pojawił się w 2021 roku, kiedy europejscy przewoźnicy byli w kryzysie, a Turcja otworzyła się na turystykę, a Turkish bez ograniczeń woził migrantów z Bliskiego Wschodu i Afganistanu do Białorusi. Musiał zaprzestać po naciskach z Unii Europejskiej. Linia jednak nadal lata do stolicy Białorusi – Mińska. Prawdziwy złoty deszcz jednak spadł po wybuchu wojny w Ukrainie. Po wprowadzeniu sankcji przez UE i USA, Turkish stał się największym zagranicznym przewoźnikiem w Rosji, dokąd lata na 36 lotnisk. Wprawdzie trasa przelotu się mu wydłużyła w przypadku większości portów, bo musi omijać zamkniętą przestrzeń powietrzną nad Ukrainą, ale i odpowiednio wzrosły ceny biletów.

Jak długo turecka linia będzie mogła korzystać z tych przywilejów? Trudno powiedzieć. Władze amerykańskie w końcu marca zwróciły się do rządu w Ankarze, aby zakazały swoim przewoźnikom maszynami amerykańskiej produkcji, czyli Boeingami. A one stanowią połowę floty Turkisha.

Linia ma 390 samolotów, którymi lata do 120. krajów na 400 lotnisk. W Polsce - do Warszawy i od 1 maja także do Krakowa. Turecki przewoźnik wprawdzie wolał Katowice, ale nie dostał na to zgody.

Turkish Airlines wkrótce będą obchodzić 90. rocznicę swojego powstania. Już wcześniej w prezencie urodzinowym od państw dostały nowoczesne lotnisko w Stambule pozwalające praktycznie na nieograniczony rozwój. Flota Turkisha, to airbusy i boeingi, w tym A350 i B787. Średni wiek -10 lat. To także linia bardzo dochodowa, bo za 2022 rok zanotowała zysk netto w wysokości 2,7 mld dol., o 28 proc. więcej, niż rok wcześniej. W 2033 roku, kiedy linia zakończy realizację swoich planów rozwojowych przychody mają sięgnąć 50 mld dol. Już w tej chwili Turkish jest porównywany z British Airways. Ten rok chce zakończyć z 435 samolotami.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zwolnienia grupowe w PKP Cargo. Pracę straci kilka tysięcy osób
Transport
Nie spełniły się prognozy: latamy więcej. Co z cenami biletów?
Transport
PKP Cargo będzie domagać się pieniędzy od rządu
Transport
Amerykańska Delta nie może się podnieść po awarii IT. A to nie koniec kłopotów
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Transport
Boeing zawarł umowę z Ukraińcami. Będzie współpraca przy projektach wojskowych