Właśnie ruszają prace na kolejnym odcinku linii Tychy – Orzesze Jaśkowice. PLK wymieni tory, rozjazdy, nawierzchnię i oświetlenie na przejazdach kolejowych oraz wyremontuje obiekty inżynieryjne. W rezultacie zwiększy się przepustowość, poprawi bezpieczeństwo i wzrośnie prędkość pociągów. Koszt obecnego etapu robót wyniesie 37 mln zł. W sumie modernizacja całej linii pochłonie 77 mln zł. PLK planuje rewitalizacje kolejnego fragmentu trasy, tym razem odcinka Tychy - Łaziska Średnie. Roboty obejmą także kompleksową przebudowę i regulację sieci trakcyjnej, a także zabudowę urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów.

W ramach przeznaczonych do wydania na ten rok 176 mln zł PKP planują dokończenie przebudowy stacji Gliwice, rewitalizację linii kolejowej na odcinkach: Sosnowiec Dańdówka – Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce, Chałupki – Krzyżanowice oraz na linii na odcinku Włoszczowa Północ - Częstochowa Stradom.

Modernizacja linii kolejowych na Śląsku jest niezbędna dla usprawnienia całego transportu towarowego. W sumie trzeba tam zainwestować prawie 6 mld zł. W ub. roku zakończono rewitalizację 4 odcinków, na kolejnych 4 trwają roboty. Jednak dla najważniejszych zleceń dopiero trwają przetargi. - Modernizacja linii na Śląsku oraz odcinków portowych gwarantuje poprawę infrastruktury w miejscach szczególnie ważnych dla obsługi cargo. Podobne prace wykonujemy też na wschodzie kraju, na styku z liniami szerokotorowymi – informuje Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK.

Modernizacja pozwoli także zwiększyć punktualność pociągów towarowych. Dla kolei jest to priorytetem, bo opóźnienia w transporcie towarowym liczy się nie w minutach, a w godzinach. Według UTK, w czwartym kwartale odsetek punktualnych pociągów wyniósł zaledwie 35 proc. Natomiast średni czas opóźnień sięgnął 551 minut. To zresztą i tak lepiej niż kwartał wcześniej, gdy towarowe składy opóźnione były przeciętnie o 10 godzin. Dopiero nowe inwestycje mają poprawić sytuację, likwidując powody dla licznych ograniczeń prędkości. Teraz średnia prędkość pociągów towarowych to ok. 20-30 km na godzinę. Inwestycje pozwolą ją zwiększyć do 40-50 km na godzinę.