Wielkie plany dla kolei w regionie. Inwestycje za 60 mld euro

Prawie 4,5 tysiąca kilometrów linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) jest zaplanowanych na terenie 6. krajów Trójmorza. Pierwsze odcinki, w tym trasa Warszawa – Łódź, mają zostać uruchomione już w 2028 r.

Publikacja: 18.01.2023 19:19

Wielkie plany dla kolei w regionie. Inwestycje za 60 mld euro

Foto: Adobe Stock

Szacowany całkowity koszt sieci KDP w regionie Trójmorza to ok. 60 mld euro. Podczas Railway Direction Days w Warszawie porozumienie o współpracy podpisali przedstawiciele CPK, Správa železnic i Rail Baltiki, czyli kolejowi inwestorzy z Polski, Czech, Litwy, Łotwy i Estonii. Ale szybka kolej ma dojechać również na Węgry.

Korytarz z odnogami

Zgodnie z planem do 2030 r. w Estonii, na Łotwie i Litwie ma powstać korytarz transgraniczny Rail Baltica: z Tallina przez Rygę i Kowno (z odnogą do Wilna) do granicy z Polską. Pierwsze odcinki mają zostać uruchomione w 2027 r. Wtedy także ma powstać odcinek linii KDP V4 między Pragą, Brnem, Bratysławą i Budapesztem. W kolejnych latach do linii V4 dołączane będą kolejne odcinki z Polski: Katowice – Ostrawa i tzw. Węzeł Małopolsko-Śląski.

Czytaj więcej

Europa stawia na kolej. Nad Wisłą jest inaczej

Dzięki wspólnym inwestycjom powstanie np. połączenie Tallin – Warszawa – Katowice – Budapeszt (1700 km) i Tallin – Warszawa –Wrocław – Praga (1500 km, w tym 400 km po „szprysze” nr 9 CPK).

Jak wynika z harmonogramów inwestorskich, do 2028 r., czyli w momencie planowanego uruchomienia I etapu lotniska CPK, powinien już działać pierwszy odcinek KDP Warszawa - Łódź projektowany dziś przez spółkę CPK. Do tego czasu ma się też zakończyć modernizacja przez PKP PLK trasy Rail Baltica od granicy z Litwą przez Białystok do Warszawy. Do 2030 r. w Estonii, na Łotwie i Litwie powinien powstać cały korytarz transgraniczny Rail Baltica: z Tallina przez Rygę i Kowno (z odnogą do Wilna) do granicy z Polską. Jego pierwsze odcinki będą uruchamiane od 2027 r. Zgodnie z założeniami, wtedy powstanie też odcinek linii KDP V4 między Pragą, Brnem, Bratysławą i Budapesztem. W kolejnych latach do linii V4 dołączane będą odcinki: Katowice – Ostrawa i tzw. Węzeł Małopolsko-Śląski.

—Te projekty są skrojone pod potrzeby poszczególnych krajów i regionu Trójmorza jako całości. Nowa projektowana sieć KDP, czyli inwestycje kolejowe CPK wraz z pozostałymi inwestycjami, np. Rail Baltica i V4, stworzą w przyszłości kolejowy kręgosłup Trójmorza, będąc jednocześnie kluczowym elementem unijnej sieci transportowej TEN-T – wskazuje wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK dodaje.

Czytaj więcej

Budowa kolei powinna przestawić się na kierunek południkowy

Projekt europejski

– Biorąc pod uwagę skalę i wpływ projektu Rail Baltica nie tylko na kraje bałtyckie, ale także na całą Europę, chcemy wykorzystać pełen potencjał płynący z zacieśniania współpracy z innymi megaprojektami infrastrukturalnymi w regionie. Dokonaliśmy już znaczącego postępu w tym zakresie poprzez ustanowienie regularnej współpracy z CPK i będziemy zaszczyceni, mogąc ją teraz rozszerzyć o narodowego zarządcę infrastruktury kolejowej w Czechach – mówi podczas warszawskiej konferencji Agnis Driksna, dyrektor generalny i prezes spółki RB Rail. – Współpraca między zarządcami infrastruktury kolejowej w regionie jest przez nas postrzegana jako kamień węgielny rozwoju w regionie Trójmorza. Biorąc pod uwagę długoterminowy charakter naszych projektów, powinniśmy pamiętać, że korzyści z nich będą ogromne nie tylko dla naszych krajów, ale także dla całej Europy – wtórował mu Radek Čech, dyrektor ds Spraw Międzynarodowych spółki Správa železnic.

Drogo, ale ma się opłacić

Projektowany system KDP na terenie Trójmorza ma być efektywny ekonomicznie — wynika z zaprezentowanego podczas Railway Direction Days raport międzynarodowej firmy konsultingowej Steer wykonującej analizy m.in. dla Komisji Europejskiej.

Szacowany koszt całej sieci KDP w regionie Trójmorza to ok. 60 mld euro. Według Steer, łączna wartość korzyści z sieci KDP dla krajów Trójmorza wyniesie ponad 120 mld euro. Czyli w perspektywie 50 lat, jak wyliczają autorzy raportu, 55 mld euro to oszczędność czasu podróży pasażerów, a 57 mld euro to inne korzyści m.in. wynikające ze spadku liczby wypadków transportowych.

Czytaj więcej

Taniejące przewozy morskie znów przyciągają chińskie ładunki z kolei

Inwestycje mają znacznie skrócić czas przejazdów kolejami w regionie. Na odcinku Łódź – Wrocław z 3 godz. do ok. 1 godz. Z Warszawy do Wilna dojedziemy w ok. 4 godz. (obecnie 9 godz.), do Rygi w 5 godzin. Z Warszawy do Ostrawy w niecałe 2 godz. (obecnie 4,5 godz.), a do Budapesztu w 5,5 godz. (obecnie 11,5 godz.). Z Pragi do Wiednia i Bratysławy w ok. 2 godziny (obecnie 4,5 godz.), do Budapesztu w 3,5 godz. (dzisiaj 7 godz.). Z Wilna do Tallina w ok. 3,5 godz. (obecnie 8 godz.), a do Rygi w niecałe 2 godz. (ponad 4 godz.)

Prace planistyczne i projektowe są już zaawansowane. W Polsce studia wykonalności są opracowywane dla 1,5 tys. km z 2000 km planowanych „szprych” CPK. Dla 140-kilometrowego odcinka KDP Warszawa-Łódź rozpoczęcie przygotowawczych robót budowlanych powinno nastąpić w drugiej połowie 2023), dla 200 km między Łodzią i Wrocławiem są już warianty inwestorskie.

W krajach bałtyckich ponad 640 z 870 km korytarza Rail Baltica jest w fazie projektowania. Na Łotwie ogłoszono przetarg na prace budowlane dla 200-kilometrowego odcinka oraz na projekt i budowę podsystemu elektryfikacji całej sieci Rail Baltica. Czechy przygotowują dokumentację projektową m.in. dla odcinka między Ostrawą a Przerowem.

Docelowo kolejowy system KDP będzie może objąć wszystkie 12 krajów Trójmorza. Będzie też gotowy do dalszego rozwoju na terenie Ukrainy (przedłużenie „szprychy” nr 5 CPK do Lwowa, docelowo do Kijowa). Rozwój połączeń KDP Polska-Ukraina wpisuje się w plan odbudowy tego kraju i koncepcję wydłużenia korytarzy TEN-T za wschodnią granicę Polski.

Szacowany całkowity koszt sieci KDP w regionie Trójmorza to ok. 60 mld euro. Podczas Railway Direction Days w Warszawie porozumienie o współpracy podpisali przedstawiciele CPK, Správa železnic i Rail Baltiki, czyli kolejowi inwestorzy z Polski, Czech, Litwy, Łotwy i Estonii. Ale szybka kolej ma dojechać również na Węgry.

Korytarz z odnogami

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec