Airbus i Boeing bez kredytów eksportowych

Po W. Brytanii Niemcy i Francja zawiesiły kredyty eksportowe dla Airbusa. Boeing z kolei odczuwa skutki braku pomocy ze strony Ex-Im Banku

Publikacja: 11.04.2016 07:36

Airbus i Boeing bez kredytów eksportowych

Foto: Bloomberg

Brytyjski urząd gwarantowania kredytów eksportowych UK Export Finance postanowił tydzień temu zawiesić gwarantowanie kredytów eksportowych i powiadomił urząd do zwalczania oszustw Serious Fraud Office po ogłoszeniu przez Grupę Airbusa o wykryciu anomalii w deklaracjach o dochodach zagranicznych pośredników. Airbus potwierdził istnienie pewnych nieprawidłowości i powiadomił o tym brytyjskie władze.

W Stanach organ udzielający gwarancji kredytowych, Ex-Im Bank nie może pomóc Boeingowi i innym dużym korporacjom, bo Kongres zwleka z zatwierdzeniem trzeciego członka zarządu. Powstała więc dziwna sytuacja, bo dwaj najwięksi producenci samolotów, Airbus i Boeing zostali odcięci od rządowej pomocy w eksporcie.

W Europie Airbus korzysta ze wsparcia finansowego swego eksportu przez Niemcy, Francję i W. Brytanię, kraje, gdzie ma swe zakłady produkcyjne. Zwykle uzgadniano taką pomoc w postaci gwarancji kredytowych proporcjonalnie do obecności przemysłowej w danym kraju.

Rzecznik niemieckiego resortu gospodarki potwierdził teraz, że środki finansowe zapewniane przez Allianz za pośrednictwem agencji Euler-Hermes nie są już dostępne. Dodał, że Berlin sprawdza, czy brytyjski epizod mógłby mieć konsekwencje na kredyty eksportowe już przyznane. We Francji trzy osoby podały o tymczasowym zawieszeniu gwarancji eksportowych. — W W. Brytanii trwają audyty i czekamy na ich zakończenie — stwierdził przedstawiciel rządu.

Grupa Airbusa oświadczyła jedynie, że współpracuje z agencjami gwarantowania kredytów eksportowych i spodziewa się wznowienia finansowania w bliskiej przyszłości.

Na razie skutki tych decyzji dla rynku są ograniczone, bo korzystanie z kredytów eksportowych zmalało do ok. 6 proc. dostaw z 40 proc. w szczycie kryzysu finansowego z 2008-10 r. Jednak bezprecedensowe wstrzymanie tej pomocy wzbudza wątpliwości dotyczące finansowania niektórych przyszłych dostaw, zwiększa popyt na kredyty komercyjne i presję na Airbusa, by korzystał z pożyczek pomostowych.

Prowizje pośredników i nazwiska

UK Export Finance wyjaśnił, że wstrzymał wspieranie dostaw Airbusa do czasu otrzymania gwarancji o postępowaniu tej firmy wobec zagranicznych pośredników. W brytyjskim przypadku chodzi o występujące od kilku lat rozbieżności w wysokościach ich prowizji wymienianych w podaniach o pomoc w eksporcie albo o brakujące nazwiska stron trzecich.

Airbus w ogłoszonym właśnie rocznym bilansie stwierdził, że nowa scentralizowana ekipa ds. zgodności działań z przepisami dokonuje zmiany procedur w zatrudnianiu konsultantów oraz uprzedził inwestorów, że to może prowadzić do dodatkowych sporów handlowych lub innych konsekwencji.

Grupa lotniczo-wojskowa współpracuje w ramach 4 postępowań karnych o naruszanie przepisów na rynkach sprzętu wojskowego i z zakresu bezpieczeństwa, m. in. w ramach brytyjskiego śledztwa nt. umowy za 3,3 mld dolarów na sprzęt łączności dla Gwardii Narodowej z Arabii Saudyjskiej i niemieckiego dot. sprzedaży myśliwców Austrii

Groźba paraliżu finansowego Boeinga

Prezes Boeinga, Dennis Muilenburg oświadczył w Waszyngtonie na dorocznej konferencji Ex-Im Banku, że koncern jest bliski utraty zamówień, bo tylko dwa z pięciu stanowisk członków zarządu tej instytucji jest obsadzone, a nie wolno im zatwierdzać kontraktów powyżej 10 mln dolarów.

Mianowanie trzeciego członka pozwoliłoby urzędowi gwarantować miliardowe kredyty eksportowe i udzielać pomocy w finansowaniu eksportu amerykańskich samolotów, sprzętu kolejowego, energetycznego i łączności na całym świecie — przyznał szef rady dyrektorów EXIM, Fred Hochberg. — Teraz mamy do uruchomienia pożyczki i gwarancje na ok. 10 mld dolarów, ale są wstrzymane z powodu zbyt małego zarządu. Jeśli zmaleje eksport w dziedzinach wymagających naszego finansowania, to uderzy to mocno w łańcuch dostaw 14 tys. firm dostarczających Boeingowi, a także w miejsca pracy — dodał.

Zatwierdzenie trzeciego członka zarządu EXIM zastało wstrzymane przez szefa senackiej komisji bankowej Richarda Shelby w moratorium dotyczącym kilku z 16 kandydatów zgłoszonych przez administrację, których musi zatwierdzić ta komisja. To spowodowało zablokowanie sprzedaży przez Boeinga, General Electric, Caterpillara i inne firmy.

Muilenburg dodał, że Ethiopian Airlines były w gronie klientów, którym brak pomocy ze strony EXIM uniemożliwił kupno więcej samolotów.

Banki ostrożnie przyznają kredyty na 10 lat i więcej mniejszym przewoźnikom albo stanowiącym wyższe ryzyko bez gwarancji rządowych. Część ekspertów uważa, że gdyby Boeing miał sam finansować umowy w eksporcie, to zabrakłoby mu środków na prace nad nowymi produktami. Według ludzi z branży, koncern korzystał już albo organizował finansowanie pomostowe dla kilku linii, bo nie dostał środków z EXIM. W 2015 r. Boeing podał, że stracił 2 umowy na dostawę satelitów, bo status EXIM wygasł z dniem 30 czerwca. Wznowiono go później w tym samym roku, ale bank nie może działać.

Brytyjski urząd gwarantowania kredytów eksportowych UK Export Finance postanowił tydzień temu zawiesić gwarantowanie kredytów eksportowych i powiadomił urząd do zwalczania oszustw Serious Fraud Office po ogłoszeniu przez Grupę Airbusa o wykryciu anomalii w deklaracjach o dochodach zagranicznych pośredników. Airbus potwierdził istnienie pewnych nieprawidłowości i powiadomił o tym brytyjskie władze.

W Stanach organ udzielający gwarancji kredytowych, Ex-Im Bank nie może pomóc Boeingowi i innym dużym korporacjom, bo Kongres zwleka z zatwierdzeniem trzeciego członka zarządu. Powstała więc dziwna sytuacja, bo dwaj najwięksi producenci samolotów, Airbus i Boeing zostali odcięci od rządowej pomocy w eksporcie.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Transport
Boeing uniknie procesu w sprawie dwóch katastrof MAX-ów. Część rodzin ofiar protestuje
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Transport
Ruszył przetarg na budowę terminala pasażerskiego CPK. Spółka podała szczegóły
Transport
Odwet za Boeinga? Trump uderza w chiński przemysł lotniczy
Transport
Finnair sparaliżowany przez związkowców. Strajki nie mają końca
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Transport
Rosnący rynek lotniczy przyciąga inwestycje nad Wisłę
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont