Z Łodzi do Warszawy dojedziemy pociągiem w trzy kwadranse

Spółka CPK podpisała umowy na zaprojektowanie linii, która jest pierwszym elementem nowej sieci kolejowej, a zarazem pierwszym fragmentem Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Ich łączna wartość to 300 mln złotych netto.

Publikacja: 23.11.2022 11:03

Z Łodzi do Warszawy dojedziemy pociągiem w trzy kwadranse

Foto: Adobe Stock

Tym samym ruszają prace projektowe dla odcinka kolejowego między Warszawą a Łodzią — podała spółka CPK w komunikacie. Prace budowlane mają rozpocząć się w 2024 roku, po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń.

Wykonawcy zostali wyłonieni w ramach największej umowy ramowej na tego typu usługi w Europie.

Projektowanie ok. 140-kilometrowej linii kolejowej zostało podzielone na trzy zadania. Pierwsze dotyczy odcinka od Warszawy do linii kolejowej nr 11 (gmina Bolimów), czyli obszaru za planowanym węzłem CPK (opracowywanym w ramach oddzielnego projektu). Drugie obejmuje dalszy fragment linii prowadzącej do Łodzi, a trzecie – sieć GSM-R, czyli radiowy system łączności na potrzeby sterowania ruchem na całym odcinku.

Pierwsze zadanie wykona konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” wraz z Sud Architekt Polska, które dotychczas współpracowało z CPK przy projektowaniu tunelu KDP w Łodzi. Drugi element wykona konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika. Projekt sieci GSM-R przygotuje Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu wraz z Biurem Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych oraz firmą FONON. Łączna wartość wszystkich zadań to ponad 300 mln zł netto.

Czytaj więcej

Na stacjach benzynowych w nadchodzącym tygodniu zapłacimy mniej

– Wkraczamy w kolejny etap prac. Zakres zadań obejmuje: opracowanie dokumentacji przedprojektowej oraz projektowej wraz ze wsparciem technicznym i uzyskaniem decyzji administracyjnych, w tym projektu budowlanego, pozwolenia na budowę, zgód wodnoprawnych, decyzji lokalizacyjnej oraz opinii na temat wartości nieruchomości. Na realizację prac wykonawcy mają 17 miesięcy, a w przypadku projektowania radiowego, 3 miesiące od podpisania umów – mówi Maciej Jagielski z Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego.

Nowy odcinek kolejowy między Warszawą i Łodzią (bez węzła CPK) będzie częścią linii kolejowej nr 85 i tzw. „szprychy” nr 9. Wraz z dalszym odcinkiem od Łodzi do Wrocławia i Poznania, całość będzie stanowić tzw. „igrek”. Na pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły osiągać prędkość 250 km/h (prędkość eksploatacyjna), a docelowo nawet 350 km/h (prędkość projektowa).

Dzięki tej inwestycji skróci się czas przejazdu między Warszawą a Łodzią do ok. 45 minut (dziś to około 90 min). Podróżni dojadą do lotniska CPK – z Warszawy w ok. 15 minut, a z Łodzi w ok. pół godziny. Po wybudowaniu całego „igreka” podróż kolejowa z Poznania do Warszawy potrwa niecałe 2 godz. (zamiast obecnie ok. 3 godz.), a z Wrocławia - 1 godz. 55 min (dwa razy krócej niż dziś).

Rozpoczęcie przygotowawczych prac budowlanych jest zaplanowane na koniec 2023 roku. Jednym z zadań wykonawców jest uzyskanie niezbędnych do tego zezwoleń. Zasadnicze roboty budowlane na odcinku Warszawa – Łódź powinny ruszyć w 2024 roku, po uzyskaniu pozwolenia na budowę.

Tym samym ruszają prace projektowe dla odcinka kolejowego między Warszawą a Łodzią — podała spółka CPK w komunikacie. Prace budowlane mają rozpocząć się w 2024 roku, po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń.

Wykonawcy zostali wyłonieni w ramach największej umowy ramowej na tego typu usługi w Europie.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej