Szlaki wodne nie są rozwijane, tabor jest zdekapitalizowany, duża część jednostek pamięta czasy głębokiego PRL-u. Jak poinformował w czwartek GUS, w 2021 r. przewozy ładunków spadły o 13,2 proc. w porównaniu z rokiem 2020. Rzekami i kanałami przetransportowano 3,46 mln ton towarów, przy czym największy spadek miał miejsce w czwartym kwartale ub. roku. Sytuacja stale się pogarsza, bo już w 2020 r. przewozy ładunków zmalały w porównaniu rok do roku o prawie 15 proc.
Zdecydowana większość barek i holowników ma ponad 40 lat, część została wyprodukowana jeszcze w latach pięćdziesiątych. Można je używać już tylko dzięki ciągłym remontom i zabiegom modernizacyjnym. 100 proc. barek z własnym napędem ma ponad 42 lata, co najmniej tyle liczy sobie 70 proc. pchaczy, ponad połowa holowników i niemal dwie trzecie statków pasażerskich. 71 proc. całego taboru wykorzystywanego w żegludze śródlądowej stanowią jednostki bez własnego napędu.
Czytaj więcej
W Niderlandach czy Niemczech rzekami przewozi się średnio ok. 70 razy więcej ładunków niż w Polsc...
Na małe wykorzystanie żeglugi śródlądowej wpływa także niedostateczne zagospodarowanie dróg żeglownych. I to zarówno pod względem charakteru (rzeki skanalizowane, swobodnie płynące, kanały), jak i właściwości żeglugowych. Problemem jest wzajemne dostosowanie parametrów dróg wodnych i pływających po nich statków. Te pierwsze są zbyt płytkie, za wąskie, za mało na nich śluz. W ubiegłym roku długość sieci śródlądowych dróg wodnych wyniosła 3768 km i w porównaniu z 2020 r. nie powiększyła się. Z tego 2523 km liczyły uregulowane rzeki żeglowne, 655 km – skanalizowane odcinki rzek, 335 km – kanały, natomiast 255 km – jeziora żeglowne.
Jak podał GUS, w 2021 r. w żegludze śródlądowej zmalały przewozy praktycznie we wszystkich grupach towarowych, zwłaszcza w przypadku koksu, produktów rafinacji ropy naftowej, metali i wyrobów metalowych. Poprawiły się jedynie wyniki przewozów drewna. Przeszło połowa ładunków przewożona była w ramach transportu międzynarodowego, przy czym głównym kierunkiem były Niemcy.