Po katastrofie China Eastern Airlines uziemia Boeingi 737

Zarząd jednego z największych chińskich przewoźników, China Eastern Airlines zdecydował o uziemieniu floty Boeingów 737-800 po tym, jak jeden z nich spadł w ostatni poniedziałek w pobliżu Wuzhou w prowincji Guangxi w środkowych Chinach.

Publikacja: 22.03.2022 14:01

Po katastrofie China Eastern Airlines uziemia Boeingi 737

Foto: Adobe Stock

China Eastern (CEA) ma w swojej flocie ponad 100 takich maszyn. Są one stosunkowo nowe. Ich wiek waha się od 3 lat i 3 miesiące do 13 lat i 8 miesięcy.

Informację podał kanał telewizyjny CCTV podkreślając, że uziemienie dotyczy jedynie maszyn znajdujących się we flocie CEA, a nie innych przewoźników. Nie wiadomo na razie, jak długo potrwa to uziemienie, które poważnie zakłóci siatkę CEA. Wszystkie rejsy, które miały być wykonywane tymi maszynami zostały odwołane.

Na pokładzie B737-800, który uległ katastrofie w poniedziałek, 21 marca było 123 pasażerów i 9 członków załogi. Według wstępnych informacji nikt nie przeżył. I jest to jeden z najtragiczniejszych wypadków w chińskim lotnictwie od wielu lat. Maszyna pokonała już 2/3 wyznaczonej trasy i nagle zaczęła spadać — wynika z informacji FlightRadar24.

W dochodzeniu, które ma wyjaśnić, co było przyczyną katastrofy, biorą udział Amerykanie z US National Transportation Safety Board (NTSA) oraz regulator ruchu lotniczego Federal Aviation Administration, a także Boeing. Amerykanie podeszli do tej sytuacji wyjątkowo poważnie, ponieważ w Chinach lata w tej chwili 1100 Boeingów B737-800.

Czytaj więcej

Katastrofa Boeinga w Chinach. Na pokładzie 133 pasażerów

W kilka godzin po wypadku pojawiły się informacje, że przyczyną wypadku mogło być nieodpowiednie serwisowanie samolotu, ponieważ China Eastern ostro cięła koszty, aby powrócić do wyników finansowych po pandemii. Przewoźnik kategorycznie odrzucił te sugestie. Przedstawiciel linii wyśmiał te spekulacje i zapewniał, że cała flota CEA jest serwisowana zgodnie z międzynarodowymi zaleceniami, mimo że koszty jej utrzymania w roku 2021 wzrosły o 12 proc.

China Eastern Airlines to druga (za China Southern) największa linia w Chinach i w całej Azji. W swojej flocie ma w tej chwili 639 samolotów, którymi lata do 36 krajów i na 273 lotniska. Jest członkiem sojuszu lotniczego SkyTeam, do którego należą m.in. Air France-KLM oraz amerykańska Delta Air Lines.

Przewoźnik zadeklarował się w październiku 2021 jako organizator dorocznej konferencji Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), które zostało zaplanowane na 19-21 czerwca w Szanghaju. Jak na razie Chiny są jednak praktycznie zamknięte dla przyjeżdżających z innych krajów, a w Szanghjau notuje się wzrost zachorowań na COVID-19.

China Eastern (CEA) ma w swojej flocie ponad 100 takich maszyn. Są one stosunkowo nowe. Ich wiek waha się od 3 lat i 3 miesiące do 13 lat i 8 miesięcy.

Informację podał kanał telewizyjny CCTV podkreślając, że uziemienie dotyczy jedynie maszyn znajdujących się we flocie CEA, a nie innych przewoźników. Nie wiadomo na razie, jak długo potrwa to uziemienie, które poważnie zakłóci siatkę CEA. Wszystkie rejsy, które miały być wykonywane tymi maszynami zostały odwołane.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów