Senatorzy w USA pytają linie o technologie IT

Dwaj senatorzy amerykańscy rozesłali pisma do 13 największych linii lotniczych z wyrazami niepokoju, że ich systemy IT są narażone na przerwy w dostawach prądu, co może uziemić tysiące podróżnych podobnie do ostatniego przypadku Delty

Publikacja: 17.08.2016 17:26

Senatorzy w USA pytają linie o technologie IT

Foto: Bloomberg

Richard Blumenthal i Edward Markey wystąpili z taką inicjatywą po wpadkach Southwest Airlines i Delta Air Lines, które na skutek problemów technicznych musiały odwołać tysiące lotów. Delta odwołała ok.2 tys. lotów po małym pożarze  i awarii w ośrodku technologicznym.

Senatorzy chcą otrzymać szczegóły o konkretnych zabezpieczeniach i systemach wsparcia, aby nie dochodziło do  wyłączania lotniczych systemów IT. Wysłali pisma m.in. do Delty, Southwest, America Airlines, United i JetBlue.

"Niepokoją nas ostatnie doniesienia wskazujące, że systemy IT linii lotniczych mogą odmówić posłuszeństwa z powodu sposobu ich zaprojektowania i serwisowania. Teraz, gdy  czterech przewoźników  kontroluje ok. 85 proc. zdolności przewozowych wystarczy, że jedna linia lotnicza będzie mieć przerwę w dostawie energii elektrycznej, a tysiące pasażerów może zostać uziemionych " - stwierdzili   senatorzy z Partii Demokratycznej.

Southwest wyjaśniła, że dołożyła „znacznych starań i zainwestowała pieniądze w zapewnienie, by technologia wspierająca naszą działalność miała możliwości wsparcia i powrotu do normalnego stanu".

Senatorzy chcą też, by linie odpowiedziały, czy będą przebukowywać pasażerów na konkurencyjne linie albo wypłacać kompensaty pasażerom za opóźnione albo odwołane loty z powodu wyłączenia systemu IT. Ponadto chcą wyjaśnień, co linie zrobią dla zapewnienia bezpieczeństwa cybernetycznego.

Resort transportu oświadczył wcześniej, że odpowiedzialność za  systemy IT dotyczące wewnętrznych operacji linii lotniczych - jak rozkład lotów -   spoczywa na samych liniach. Muszą one przestrzegać przepisów chroniących prawa konsumentów i kompensaty w razie masowych przypadków odwoływania lotów i opóźnień.

Systemy rezerwacji największych przewoźników są obsługiwane przez specjalny system operacyjny IBM znany jako Transaction Processing Facility, TPF. Stworzono go w latach 60. dla  szybkiej obsługi dużej liczby transakcji; w dalszym ciągu jest unowocześniany przez IBM, który dokonał dużej zmiany tego  systemu operacyjnego jakieś 10 lat temu.

Transport
Donald Tusk zapowiada program „Polskie morze”. Na Bałtyku ma być bezpieczniej
Transport
NATO nie pojedzie koleją. Rail Baltica poważnie opóźniona
Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii