Uber pod presją rowerzystów w Nowym Jorku

Rowerowi kurierzy pracujący w ramach Ubera żądają większych płac i ochrony społecznej. Nie są w tej kwestii osamotnieni.

Publikacja: 31.10.2016 12:02

Uber pod presją rowerzystów w Nowym Jorku

Foto: Bloomberg

Po tym jak Uber stoczył batalię z nowojorskimi taksówkarzami, regulatorami rynku i własnymi kierowcami, nadszedł czas na konfrontację z rowerzystami świadczącymi usługi kurierskie na terenie metropolii. Nowojorskie zrzeszenie taksówkarzy - New York Taxi Workers Alliance, radzi „dwukołowym rozwozicielom" samoorganizację, gdyż Uber ma ochotę zdominować kolejną niszę rynkową.

- Jako nowicjusz byłem zachwycony ideą jazdy rowerem, lawirując między dziurami i doręczać dokumenty dla wielkich i wszechmogących – opowiada Hannington Dia, kurier i zapalony rowerzysta, który pracuje dla Ubera od 2015 roku.

- Zacząłem zarabiać niezłe pieniądze – 1000 dol. tygodniowo. Niestety od listopada po serii cięć kosztów dostaję o 40 proc. mniej – dodaje Dia.

Radny Nowego Jorku Brad Lander zauważa, że rowerowi gońcy doświadczają braku sprawiedliwości w narastającej obecnie „ekonomii biedy", która obejmuje nawet 1,3 mln ludzi pracujących na własny rachunek. Uber (wyceniany na 69 mld dol.) nie po raz pierwszy ma problem z regulatorami rynku czy też związkami zawodowymi z powodu „dumpingu płacowego" czy słabej ochrony socjalnej jego pracowników. Rowerowi kurierzy muszą zewrzeć szeregi, aby ich wysiłki były wysłuchane przez radę miasta a także przez New York Taxi Workers Alliance. Zrzeszenie taksówkarzy niedawno przeforsowało podwyżkę stawek przewozowych także dla kierowców Ubera, którzy powinni być traktowani jak pełnoetatowi pracownicy.

- Wspieraliśmy jak dotąd w poprawie jakości pracy sprzedawców fast-foodów lub pracowników myjni samochodowych, lecz teraz zwracamy uwagę na „wolnych strzelców" transportu, którzy mają prawo zarabiać na życie i mieć przywileje pracownicze – zaznacza Lander.

Sojusz roweru z taksówką

Usługa UberRUSH, funkcjonująca w Nowym Jorku od 2014 roku, zrzesza kurierów w ramach Ubera rozwożąc towary i przesyłki szybciej i taniej. W listopadzie 2015 roku Uber zdecydował o obniżce prowizji kurierskich o 20 proc. w odpowiedzi na rosnącą konkurencję i oczekiwania klientów. Hannington Dia, którego zainspirowały protesty kierowców aut Ubera, skontaktował się w lutym br. z zrzeszeniem nowojorskich taksówkarzy. Wraz z kolegami z branży wyszedł z inicjatywą związku kurierów rowerowych pod nazwą Messenger Workers Alliance. Jak podkreśla związek taksówkarski, należy walczyć ze stanowiskiem Ubera, że wolni strzelcy chcą tylko sobie dorabiać i oferuje im niepełne wynagrodzenie i mało świadczeń pracowniczych. Rzecznik Ubera Matthew Wing zaznacza, iż zapewniają dla swoich pracowników szanse na atrakcyjne zarobki z dobrze płatnymi nadgodzinami oraz elastyczny grafik pracy. „Dajemy słowo, iż uwzględniamy wszystkie sugestie naszej załogi i wprowadzamy poprawki" – zapewnia Wing.

Rozproszeni = Bezskuteczni

W 2014 roku według danych amerykańskiego Bureau of the Census, w Nowym Jorku pracuje 7373 kurierów rowerowych. Ich średnie roczne zarobki wynoszą 23 444 dol. Jak twierdzi James Parrott z organizacji Fiscal Policy Institute, zrzeszenie się rowerowych „wolnych strzelców" może być trudne i czasochłonne.

- Zawsze gdy pracownicy są rozsiani po mieście i nie spotykają się branżowo lub towarzysko, to ciężko jest się zorganizować w zwartej i jednomyślnej grupie w przeciwieństwie do taksówkarzy i kierowców Ubera – zaznacza ekspert.

Po tym jak Uber stoczył batalię z nowojorskimi taksówkarzami, regulatorami rynku i własnymi kierowcami, nadszedł czas na konfrontację z rowerzystami świadczącymi usługi kurierskie na terenie metropolii. Nowojorskie zrzeszenie taksówkarzy - New York Taxi Workers Alliance, radzi „dwukołowym rozwozicielom" samoorganizację, gdyż Uber ma ochotę zdominować kolejną niszę rynkową.

- Jako nowicjusz byłem zachwycony ideą jazdy rowerem, lawirując między dziurami i doręczać dokumenty dla wielkich i wszechmogących – opowiada Hannington Dia, kurier i zapalony rowerzysta, który pracuje dla Ubera od 2015 roku.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił