Przedsiębiorstwa wiążą duże nadzieje z wejściem w życie projektowanej ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów i przepisów im towarzyszących, czyli tzw. pakietu przewozowego. Celem tych regulacji jest walka z szarą strefą na rynku paliw, tytoniu i alkoholu.
Wprowadzenie pakietu przewozowego będzie miało m.in. wpływ na działalność Trans Polonii, która specjalizuje się w cysternowym transporcie paliw. Obecnie grupa w tym obszarze uzyskuje około 2/3 przychodów. Dariusz Cegielski, prezes Trans Polonii, co do zasady chwali projekt ustawy. – Takie regulacje oraz dotkliwość kar powinny zmniejszyć nieprawidłowości na rynku. To dla budżetu państwa może oznaczać poprawę ściągalności VAT i akcyzy, a dla takich firm jak Trans Polonia wyższy popyt na usługi – mówi Cegielski.
Zapewnia, że grupa od dawna spełnia standardy, które mają być wprowadzane. Dysponuje m.in. nowoczesnym systemem GPS, który daje bieżący nadzór nad flotą, a także umożliwia podejmowanie działań poprawiających efektywność jej wykorzystania.
Korzyści z pakietu przewozowego oczekuje grupa Pekaes, specjalizująca się transporcie drogowym. – To ważna regulacja i zakładam, że wprowadzenie jej w życie przyczyni się do dalszego ograniczenia czarnej i szarej strefy na polskim rynku paliw, tytoniu czy alkoholu – twierdzi Marek Tkaczyk, dyrektor drobnicy międzynarodowej Pekaesu.
Skuteczna egzekucja
Na walce z rynkowymi patologiami powinny zarobić krajowe rafinerie i firmy handlujące paliwami. Największym beneficjentem może być grupa PKN Orlen. – Ostatnie kwartały ubiegłego roku przyniosły optymistyczne prognozy w zakresie sprzedaży związane z regulacjami dotyczącymi ograniczenia tzw. szarej strefy. Liczymy zatem na dalszą skuteczną egzekucję wprowadzonych przepisów – informuje biuro prasowe PKN Orlen. Dodaje, że wiarygodna ocena poziomu wpływu szarej strefy w sektorze paliwowym będzie możliwa dopiero w połowie tego roku. Będzie to związane również z wejściem w życie pozostałych znowelizowanych przepisów prawa energetycznego dotyczących wzmocnienia kontroli i nadzoru nad rynkiem paliwowym.