Reklama

Dostawy A350 wracają do normy

Dostawy szerokokadłubowych samolotów A350 Airbusa opóźnione z powodu braku wyposażenia wnętrza wracają szybciej niż zakładano do przewidzianych terminów — poinformował w Cancun prezes Finnaira, premierowego klienta tego modelu

Aktualizacja: 06.06.2017 11:58 Publikacja: 06.06.2017 11:50

Dostawy A350 wracają do normy

Foto: Bloomberg

- Ostatnio były całkiem dobre — stwierdził Pekka Vauramo na marginesie dorocznej konferencji IATA w Cancun. — Nasz dziewiąty samolot odebraliśmy 2 czerwca, dzień-dwa dni po planowanym terminie.

W dostawach A350 doszło do opóźnień z powodu braku foteli i kabin WC dostarczanych przez francuską Zodiac Aerospace. Prezes Malaysia Airlines stwierdził, że spodziewa się lekkiego opóźnienia odbioru pierwszych dwóch A350.

Finnair był pierwszym europejskim odbiorcą tego samolotu, w tym roku ma otrzymać dalsze dwa i bezdnie ich mieć 11. Do 2023 r. ma dostać 19. W najbliższych latach podejmie decyzję o zakupie samolotów wąskokadłubowych nowej generacji — dodał prezes. — Potrzebujemy więcej czasu. Najważniejsze teraz jest realizowanie planu wzrostu i zwiększenie rentowności. Nie chciał prognozować tegorocznego zysku, ale podał, że poprawiał go przez ostatnie 10 kwartałów i podobnie jak inne linie w Europie czuje presję w tym roku.

MAS kupuje samoloty Airbusa

Malaysia Airlines jest bliska podpisania umów kuponom w tym roku używanych 6-7 szerokokadłubowych A330, bo musi obsłużyć międzynarodowe trasy wraz z rosnącym popytem — powiedział w Cancun prezes Peter Bellew. MAS rozmawia z innymi liniami i firmami leasingowymi o maszynach, które zastąpiłyby samoloty wąskokadłubowe używane teraz w lotach do Indii, Chin i Hongkongu.

Reklama
Reklama

Prezes ma nadzieję, że do podpisania umów dojdzie w lipcu, samoloty znajdą się we flocie MAS pod koniec roku. Malajowie zaproponowali wynajęcie A330 do Alitalii, gdyby doszło do jej bankructwa, ale wygląda na to, że włoski przewoźnik zostanie uratowany.

MAS ma otrzymać w tym roku pierwsze dwa A350 z zamówionych sześciu, z powodu opóźnień w dostawach mogą trafić przed końcem grudnia. Bellew potwierdził, że chce nadal kupić ok. 30 szerokokadłubowych samolotów Boeinga lub Airbusa z dostawami od 2019 i 2020 r., ale ceny jakich zażądali producent są nierealistyczne.

Inni też kupują

Tania indyjska linia Jet Airways rozmawia o kupnie 75 samolotów wąskokadłubowych B737 MAX albo A320neo, z opcją na 75 następnych — mówi się w Cancun. Przewoźnik, w którym udział ma Etihad, mówił, że stale ocenia skład i podział swej floty, aby dostosować się do popytu, rynku i do innych czynników gospodarczych. Przedstawiciele obu producentów nie chcieli rozmawiać na ten temat.

Jet Airways już zamówił 35 B737 MAX z dostawą w 2018-23 r., które zastąpią starsze samoloty. Indyjskie linie IndiGo, SpiceJet i GoAir zamówily łącznie 880 samolotów, AirAsia India chce do połowy 2018 r. kupić 20 a Vistara należąca do konglomeratu Tata i Singapore Airlines może kupić w tym roku 50 małych i 50 dużych maszyn — podał ośrodek CAPA.

Prywatny przewoźnik wietnamski VietJet Aviation podpisał z Mitsubishi UFJ Lease & Finance porozumienie o sfinansowaniu zakupu 3 samolotów Airbusa o wartości 348 mln dolarów. Umowę podpisano podczas wizyty w Japonii premiera Nguyen Xuan Phuc (4-8 czerwca).

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama