Kolej będzie rozbudowywać nie tylko połączenia dalekobieżne, ale także aglomeracyjne. Mają zwiększyć przepustowość linii i usprawnić połączenia pomiędzy stacjami. Ruch pociągów ma być bardziej zsynchronizowany z publiczną komunikacją samochodową. – Nowa infrastruktura pozwoli tworzyć alternatywę dla samochodów, stąd projekty zintegrowanych centrów przesiadkowych – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik Polskich Linii Kolejowych (PLK).
Będą nowe trasy
Do strategicznych inwestycji należy przebudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego (WWK). Obejmie modernizację linii obwodowych, przez które będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów pasażerskich. Remont przejdzie również linia średnicowa podmiejska i dalekobieżna. To pozwoli uruchomić nowe trasy na osi północ-południe i wschód-zachód.
Przebudowa linii obwodowej, przygotowującej infrastrukturę pod modernizację trasy średnicowej, ma kosztować 196 mln zł i zakończyć się w połowie 2019 r. Wcześniej, bo na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2018 r., planowane jest zakończenie prac pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Gdańską. Efektem prac będzie 14 kilometrów przebudowanych torów, 2 nowe przystanki (Warszawa Koło, Warszawa Powązki), a także 3 przystanki przebudowane (Warszawa Młynów, Warszawa Wola. Gdański na czas modernizacji trasy średnicowej stanie się głównym dworcem kolejowym obsługującym ruch pociągów dalekobieżnych. W ramach inwestycji przebudowane zostaną wiadukty na ulicach Wolskiej, Kasprzaka, Zawiszy i Obozowej. Powstaną nowe kładki dla pieszych oraz Lokalne Centrum Sterowania na stacji Warszawa Główna Towarowa.
Blisko 90 mln zł więcej pochłonie modernizacja linii Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki. Do przebudowy są 22 km torów i sieci trakcyjnej, stacje we Włochach, Ursusie, Piastowie, Milanówku, Brwinowie i Pruszkowie. Prace mają się zakończyć w IV kwartale 2018 roku.