Kolej będzie rozbudowywać nie tylko połączenia dalekobieżne, ale także aglomeracyjne. Mają zwiększyć przepustowość linii i usprawnić połączenia pomiędzy stacjami. Ruch pociągów ma być bardziej zsynchronizowany z publiczną komunikacją samochodową. – Nowa infrastruktura pozwoli tworzyć alternatywę dla samochodów, stąd projekty zintegrowanych centrów przesiadkowych – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik Polskich Linii Kolejowych (PLK).

Będą nowe trasy

Do strategicznych inwestycji należy przebudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego (WWK). Obejmie modernizację linii obwodowych, przez które będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów pasażerskich. Remont przejdzie również linia średnicowa podmiejska i dalekobieżna. To pozwoli uruchomić nowe trasy na osi północ-południe i wschód-zachód.

Przebudowa linii obwodowej, przygotowującej infrastrukturę pod modernizację trasy średnicowej, ma kosztować 196 mln zł i zakończyć się w połowie 2019 r. Wcześniej, bo na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2018 r., planowane jest zakończenie prac pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Gdańską. Efektem prac będzie 14 kilometrów przebudowanych torów, 2 nowe przystanki (Warszawa Koło, Warszawa Powązki), a także 3 przystanki przebudowane (Warszawa Młynów, Warszawa Wola. Gdański na czas modernizacji trasy średnicowej stanie się głównym dworcem kolejowym obsługującym ruch pociągów dalekobieżnych. W ramach inwestycji przebudowane zostaną wiadukty na ulicach Wolskiej, Kasprzaka, Zawiszy i Obozowej. Powstaną nowe kładki dla pieszych oraz Lokalne Centrum Sterowania na stacji Warszawa Główna Towarowa.

Blisko 90 mln zł więcej pochłonie modernizacja linii Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki. Do przebudowy są 22 km torów i sieci trakcyjnej, stacje we Włochach, Ursusie, Piastowie, Milanówku, Brwinowie i Pruszkowie. Prace mają się zakończyć w IV kwartale 2018 roku.

Kosztowna linia średnicowa

Najdroższym przedsięwzięciem w ramach WWK będzie przebudowa linii średnicowej oraz stacji Warszawa Zachodnia. Koszt inwestycji to blisko 1 mld zł. Ale zakres prac jest nieporównywalnie większy od pozostałych projektów w ramach WWK. Obejmie przebudowę linii dalekobieżnej i aglomeracyjnej pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia, modernizację stacji Warszawa Główna i Warszawa Zachodnia, peronów podmiejskich na stacji Warszawa Wschodnia oraz trzech przystanków. Realizację inwestycji zaplanowano na lata 2020–2024, przy czym Warszawa Zachodnia ma być gotowa w roku 2021.

Pół miliarda będzie kosztować modernizacja linii nr 7 Warszawa Wschodnia – Otwock. Za dwa lata gotowe będą projekty, za trzy – ruszą prace. Na 27 km przebudowanej linii kolejowej dobudowany będzie trzeci tor. Przebudowanych zostanie 11 przystanków, powstaną bezkolizyjne skrzyżowania z drogami i przejścia podziemne.

Autopromocja
CYFROWA.RP.PL

Jak cyfrowa rewolucja wpływa na biznes i życie codzienne

CZYTAJ WIĘCEJ

Połączenia aglomeracyjne usprawnia nie tylko Warszawa, także Kraków i Łódź, ponadto Wrocław i Poznań. Przykładowo w Łodzi system komunikacji już zmieniła budowa dworca Fabryczna. We Wrocławiu, gdzie w ostatnich latach powstały trzy nowe przystanki – Wrocław Grabiszyn, Wrocław Stadion i Wrocław Różanka, przygotowywane są kolejne stacje i linie w obrębie aglomeracji wrocławskiej.

Rekordowy rok

2017 rok okazuje się dla kolei wyjątkowo dynamiczny. Od początku roku PLK podpisały 270 umów, których wartość przekroczyła 13 mld zł. – To 13-krotnie więcej niż w tym samym okresie ub. roku. Jednocześnie realizujemy inwestycje, z których największe to trasa Warszawa – Poznań, gdzie cały projekt wart jest 2,6 mld zł oraz Warszawa – Lublin z wartością ponad 3,4 mld zł – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes PLK. Do końca tego roku PLK chcą uruchomić przetargi warte łącznie ok. 5,2 mld zł.

Efektem realizacji przeszło 220 inwestycji zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym ma być modernizacja 9 tys. km torów oraz połączenie 18 dużych ośrodków miejskich liniami o średniej prędkości 100 km/h.