Emirates: Airbus może spełnić postulaty co do A380

Narodowy przewoźnik z Dubaju uważa, że Airbus może dostosować się do postulatów rządu emiratu i zagwarantować dalszą produkcję superjumbo przez 10 lat.

Publikacja: 14.11.2017 17:19

Emirates: Airbus może spełnić postulaty co do A380

Foto: Bloomberg

- Jestem pewien, że jeśli zbliżymy się do złożenia nowego zamówienia, to rada administracyjna Airbusa podejmie takie zobowiązanie - oświadczył prasie prezes Tim Clark podczas salonu lotniczego.

Do spodziewanego zamówienia przez Emirates samolotów A380 za ok.16 mld dolarowy nie doszło w ostatniej chwili, zmuszając obie strony do dalszych rozmów. Clark nie chciał wypowiadać się o ewentualnej dacie sfinalizowania tej umowy, dał wcześniej do zrozumienia, że jest to kwestia tygodni lub miesięcy.

Powiedział natomiast, że jego linia ma możliwość zamówienia dalszych B787 Dreamliner na takich samych warunkach otrzymanych przy niedzielnym kontrakcie.

Emirates zamówił 40 B787-10 o wartości 15,1 mld dolarów, pierwsze sztuki mógłby otrzymać przed 2022 r., wcześniej niż w przewidzianym harmonogramie - dodał Clark. Jego linia nie sprecyzowała, czy zamówi dalsze dreamlinery i ile.

Prezes Airbusa Tom Enders opuścił salon w poniedziałek, został natomiast szef działu sprzedaży John Leahy. Szanse zawarcia umowy na salonie do 16 listopada zmalały, gdy nie udało się tego r zrobić pierwszego dnia, ale nie można jednak wykluczyć nagłego zwrotu i powrotu Endersa na podpisanie kontraktu.

Konieczne gwarancje

Tim Clark podkreślił, że rząd z Dubaju poważnie domaga się od Airbusa gwarancji utrzymania produkcji A380 przez co najmniej 10 lat, zanim Emirates zamówi nowe samoloty. Warunki te przedstawił w poniedziałek. - Właściciel i udziałowiec tego biznesu, rząd Dubaju, potrzebuje absolutnej, absolutnej pewności - powiedział wtedy. Zapytany, dlaczego to takie ważne, odparł, że wiele mówiło się o przyszłości A380.

Emirates odebrał już sto superjumbo, czeka na następne 42, Clark podchodzi sceptycznie do proponowanych ulepszeń w tym samolocie znanych jako "A380plus".

Od końca 2014 r. spekulowano o jego przyszłości, bo produkcję zmniejszano dwukrotnie z powodu małego popytu. Airbus stara się obniżyć koszty produkcji, aby zachować wolniejsze tempo montażu.

Clark wyjaśnił, że kwestia gwarancji w ostatnich negocjacjach była odrębna od strony ekonomicznej tego samolotu, który nadal jest wzorcowym modelem przewoźnika i zapewnia mu duże zyski. Tam, dokąd lata, wywołuje nowy popyt, zapewnia napływ turystów przesiadkowych w Dubaju.

- Jestem pewien, że jeśli zbliżymy się do złożenia nowego zamówienia, to rada administracyjna Airbusa podejmie takie zobowiązanie - oświadczył prasie prezes Tim Clark podczas salonu lotniczego.

Do spodziewanego zamówienia przez Emirates samolotów A380 za ok.16 mld dolarowy nie doszło w ostatniej chwili, zmuszając obie strony do dalszych rozmów. Clark nie chciał wypowiadać się o ewentualnej dacie sfinalizowania tej umowy, dał wcześniej do zrozumienia, że jest to kwestia tygodni lub miesięcy.

Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Budowa S16 na Mazurach na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy kierowcy pojadą przebudowaną trasą?