Reklama

Nikt nie chce ratować Alitalii, oprócz państwowej kolei

Większość włoskich firm wykluczyła udział w kolejnym ratowaniu Alitalii, komplikując plany rządu. Jedynie państwowa kolej Ferrovie dello Stato złoży ofertę i będzie szukać potem partnerów.

Aktualizacja: 01.11.2018 10:25 Publikacja: 01.11.2018 07:34

Nikt nie chce ratować Alitalii, oprócz państwowej kolei

Foto: Bloomberg

Kierownictwo FS postanowiło złożyć ofertę na narodowego przewoźnika będącego od ponad roku pod zarządem komisarycznym, by podjąć trzecią w tej dekadzie próbę uratowania go od bankructwa. Nie podało ładnych szczegółów, ale osoba związana z tą operacją powiedziała, że oferta FS będzie jedynie „przejściowym etapem".

Czytaj także: Alitalia nie ma pieniędzy na zwrot pożyczki

Według tej osoby, umowa zostanie zrealizowana w 2 etapach: w pierwszym FS przejmie przewoźnika na ustalonych z góry warunkach, a następnie dołączy do niej włoski parter i międzynarodowy z sektora lotnictwa. Zupełnie nie widać, jakie będą następne etapy, nie wiadomo też, jacy partnerzy dołączą do FS. — Panuje ogromny bałagan — stwierdziła.

Tym zagranicznym partnerem może okazać się brytyjski przewoźnik low-cost easyJet, który przedstawił włoskiemu rządowi oświadczenie o zmienionym zainteresowaniu zrestrukturyzowaną Alitalią, reagując na uruchomioną przez rząd procedurę sprzedaży Brytyjska linia podała we wrześniu, że nadal rozmawia z włoskim rządem o krótkich trasach Alitalii i dodała, że każda umowa musi mieć sens handlowy.

Wcześniej w październiku wicepremier i minister przemysłu Luigi Di Maio sugerował, że takie przedsiębiorstwa państwowe jak koncern naftowy ENI, operator pocztowy Poste Italiane i producent sprzętu wojskowego Leonardo mogą odegrać rolę w ponownym rozruchu Alitalii. Jego zdaniem, wielu prywatnych inwestorów jest też zainteresowanych.

Reklama
Reklama

ENI stwierdził jednak teraz, że wszelkie sugestie o objęciu udziału w linii są bezpodstawne i nie odegra żadnej roli w ratowaniu linii. Leonardo też nie weźmie udziału w linii, która już nagromadziła ponad 300 mln euro strat — podała inna osoba. — Byłoby głupotą ze strony Leonardo wchodzić w to szaleństwo — dodała. We wrześniu prezes Poste Italiane, Matteo del Fante stwierdził, że jego firma wcale nie jest zainteresowana dołączeniem do działań ratunkowych linii.

Alitalia kosztowała podatników niemal 10 mld euro w ostatnich 20 latach, więcej niż wynosi łączna wartość rynkowa Air France-KLM, Turkish Airlines, Norwegiana, Finnaira i SAS — szacuje prezes firmy doradczej w zakresie transportu, TRA Consulting, Andrea Giuricin. W ubiegłym roku na Alitalię przypadło zaledwie 8,5 proc. międzynarodowych przewozów z i do Włoch, jedna trzecia udziału Ryanaira — dodał Giuricin.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama