Trasa jest kluczową arterią w ruchu międzynarodowym pomiędzy Polską, a krajami bałtyckimi. W przyszłości stanowić też będzie fragment planowanej drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej, poprzez planowaną obwodnice Łomży, Ełk aż do Budziska. Jej naturalnym przedłużeniem w kierunku Litwy, będzie planowana obwodnica Suwałk. Przetarg na budowę tej ostatniej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma ogłosić jeszcze przed końcem tego roku.

Obwodnica Augustowa ma długość 34 kilometrów, a wraz z łącznikiem od węzła Suwałki Południe do istniejącej drogi krajowej nr 8 – ponad 36,6 kilometrów. Cała trasa została przeprowadzona koło miejscowości Raczki i nie koliduje z obszarami włączonymi do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000. Obwodnica przejmuje przede wszystkim ruch pojazdów ciężkich, a to oznacza pozytywne zmiany w samym Augustowie - koniec korków w mieście, mniejszy hałas, mniej zanieczyszczeń. To przede wszystkim istotna poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego co ma znaczenie dla wszystkich uczestników ruchu. Dotychczas przez centrum tej miejscowości przejeżdżało średnio na dobę ponad 5 tys. samochodów ciężarowych i autobusów.

Budowę podzielono na trzy odcinki: pierwszy o długości 21,48 km, od węzła Augustów do węzła Raczki, jest jednojezdniową drogą krajową nr 8. Drugi, o długości 12,75 km, od węzła Raczki do węzła Suwałki Południe - dwujezdniową drogą ekspresową S61. Natomiast trzeci odcinek od węzła Suwałki Południe do skrzyżowania z istniejącą drogą krajową nr 8, to jednojezdniowa, gruntownie przebudowana droga powiatowa nr 114 o długości 2,4 km.

Jeden z najważniejszych elementów obwodnicy - most przez rzekę Rospudę - ma łączną długość 180 metrów. Z uwagi na walory środowiskowe Doliny Rospudy, wykonanie przeprawy wymagało zastosowania technologii nasuwania podłużnego, aby ograniczyć ingerencję w koryto rzeki. Most ma konstrukcję stalową z płytą żelbetową współpracującą. Waga samej konstrukcji stalowej wynosi 840 ton. Powstało także pięć węzłów: Augustów, Borki, Janówka, Raczki, Suwałki Południe oraz rondo na skrzyżowaniu łącznika w ciągu drogi powiatowej nr 1148B z drogą krajową nr 8. Ponadto wybudowano 8 mostów nad rzekami Kamienny Bród, Rospuda, Zalewianka, Głęboka i Szczeberka, 18 wiaduktów i 14 przejść dla zwierząt.

Obwodnicę zaprojektowała i wybudowała firma Budimex. Umowa na projekt i budowę trasy, o wartości 659 mln zł, została podpisana w marcu 2011 roku. Prace zakończyły się zgodnie z terminem, 27 października. Inwestycja była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - wartość dofinansowania wyniosła 470,6 mln zł.